لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۲:۰۷

اعتراض پرتغال به حمله علیه اسرائیل و توقیف کشتی تجاری؛ سفیر جمهوری اسلامی در لیسبون احضار شد


وزارت خارجه پرتغال با احضار سفیر جمهوری اسلامی، خواستار آزادی فوری یک کشتی تجاری شد. این کشتی با پرچم پرتغال روز شنبه توسط سپاه پاسداران در تنگه هرمز توقیف شد
وزارت خارجه پرتغال با احضار سفیر جمهوری اسلامی، خواستار آزادی فوری یک کشتی تجاری شد. این کشتی با پرچم پرتغال روز شنبه توسط سپاه پاسداران در تنگه هرمز توقیف شد

وزارت خارجه پرتغال اعلام کرد که سفیر جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه ۲۸ فروردین، در مورد حمله موشکی ایران به اسرائیل و نیز توقیف یک کشتی با پرچم پرتغال در هفته گذشته توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به این وزارت‌خانه احضار شد.

به نوشته وب‌سایت وزارت خارجه پرتغال، مدیرکل سیاست خارجی این وزارت‌خانه حمله موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی به اسرائیل در شنبه شب ۲۵ فروردین، را شدیدا و قاطعانه محکوم کرده است.

بر اساس این گزارش، این مقام پرتغالی نگرانی عمیق دولت این کشور را از تشدید درگیری‌ها در منطقه ابراز داشت و خواستار خویشتنداری حداکثری شد.

پیش از این نیز لوئیس مونته‌نگرو، نخست‌وزیر پرتغال، خواستار خویشتنداری طرفین و جلوگیری از تشدید خشونت‌ها شده بود.

حملات بی‌سابقه جمهوری اسلامی به اسرائیل با موجی از محکومیت‌های جهانی روبه‌رو شده است ورهبران بسیاری از کشورهای جهان، به ویژه ایالات متحده ضمن تاکید بر لزوم کاهش تنش‌ها خواستار پاسخگو کردن تهران شده‌اند.

جمهوری اسلامی شنبه شب بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد به سوی اسرائیل پرتاب کرد. به گفته مقام‌های اسرائیل و ایالات متحده، بسیاری از این موشک‌ها و پهپادها از سوی دفاع ضدهوایی اسرائیل و نیز با کمک نیروهای هوایی شماری از کشورها مانند آمریکا، بریتانیا، فرانسه و اردن در هوا منهدم شدند.

همچنین به نوشته وب‌سایت وزارت خارجه پرتغال، مدیرکل سیاست خارجی این وزارت‌خانه دوباره خواستار آزادی فوری یک کشتی تجاری از سوی جمهوری اسلامی شد. این کشتی با پرچم پرتغال توسط سپاه پاسداران در تنگه هرمز توقیف شد و خدمه آن در بازداشت هستند.

این مقام وزارت خارجه پرتغال خواستار آن شد که خدمه کشتی تا زمان ازادی از خدمات درمانی کافی برخوردار شوند و اشاره کرد که توضیحات جمهوری اسلامی در مورد توقیف کشتی متناقض بوده است.

بر اساس این گزارش، مدیر کل سیاست خارجی وزارت خارجه پرتغال اعلام کرد که لیسبون در انتظار اقدامات بعدی جمهوری اسلامی خواهد بود و اقدامات خود در آینده را بر همین اساس انجام خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، سپاه پاسداران روز شنبه یک کشتی باری «مرتبط با اسرائیل» را در تنگه هرمز توقیف کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده در گفتگو با بخش فارسی صدای آمریکا این اقدام سپاه پاسداران را «دزدی دریایی» نامیده و خواستار آزادی کشتی و همه خدمه آن شده است.

توقیف کشتی باری «ام‌اس‌سی آریس» با پرچم پرتغال در تنگه هرمز پس از آن انجام شد که جمهوری اسلامی با منسوب کردن حمله هوایی ۱۳ فروردین به کنسولگری‌اش در دمشق سوریه و کشته شدن چند عضو ارشد سپاه پاسداران شد، تهدید کرد که این حمله را تلافی خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG