لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۲:۲۲

مراسم ۳۰ سالگی پایان آپارتاید در آفریقای جنوبی همزمان با نارضایتی‌ مردم از شرایط اقتصادی برگزار شد


جشن روز آزادی آفریقای جنوبی
جشن روز آزادی آفریقای جنوبی

کشور آفریقای جنوبی ۳۰ ‌سالگی پایان آپارتاید، روز آزادی، و تولد دموکراسی خود را با برگزاری مراسمی جشن گرفت.

به گزارش آسوشیتدپرس، این مراسم در شرایطی برگزار شد که در ماه‌های اخیر میزان نارضایتی از دولت آفریقای جنوبی به شدت افزایش یافته است.

سیریل رامافوسا، رئیس‌جمهور، رهبری حزب کنگره ملی آفریقا را بر عهده دارد، حزبی که مبارزات اکثریت سیاهپوستان آفریقای جنوبی علیه حکوت نژادپرست این کشور را رهبری کرد و بسیار محبوب بود.

کنگره ملی آفریقا از هنگام نخستین انتخابات دموکراتیک آفریقای جنوبی در ۲۷ آوریل سال ۱۹۹۴ (هشتم اردیبهشت ۱۳۷۳) قدرت را در اختیار دارد.

این انتخابات که با پیروزی کنگره ملی آفریقا همراه بود، رسما به دوران آپارتاید در آفریقای جنوبی پایان داد.

با این حال، به عقیده تحلیلگران و بر اساس نظرسنجی‌ها، به دلیل کاهش محبوبیت حزبی که زمانی نلسون ماندلا رهبری آن را برعهده داشت، کنگره ملی آفریقا احتمالا در انتخابات ماه آینده اکثریت پارلمانی خود را از دست خواهد داد.

انتخابات سال ۱۳۷۳ در آفریقای جنوبی، شرایط در کشوری که اکثریت سیاهپوستان و سایر افراد غیرسفید پوست از حقوق و آزادی‌های اولیه محروم بودند، تغییر داد.

پس از سقوط آپارتاید، قانون اساسی به تصویب رسید که حقوق تمامی شهروندان آفریقای جنوبی را بدون توجه به نژاد، مذهب، یا جنسیت آنها تضمین می‌کرد.

به رغم این دستاورد بزرگ، شرایط زندگی میلیون‌ها تن در این کشور بهبود نیافته است. براساس آمار موجود، اکثریت سیاه‌پوست آفریقای جنوبی که بیش از ۸۰ درصد جمعیت ۶۲ میلیونی کشور را تشکیل می‌دهند، در فقر شدید به سر می برند.

نرخ رسمی بیکاری ۳۲ درصد است، که بالاترین میزان در جهان محسوب می‌شود و میلیون‌ها تن برای زندگی متکی به کمک‌های مالی ماهانه هستند.

بر اساس گزارش بانک جهانی، آفریقای جنوبی همچنان نابرابرترین کشور جهان از نظر توزیع ثروت است.

در حالی که بازسازی آسیب‌های دوران آپارتاید دشوار است، با این حال حزب کنگره ملی آفریقا مسئول مشکلات کنونی در کشور شناخته می‌شود.

در شرایطی که بسیاری از شهروندان آفریقای جنوبی در سالگرد پایان آپارتاید، این رویداد را «لحظه‌ای تاریخی» توصیف می‌کنند، ولی دغدغه اصلی آنها بیکاری، جنایات خشونت‌آمیز، فساد، فقر، و تقریبا فروپاشی تمامی سیستم‌های ارائه رخدمات ضروری مانند آب و برق است.

در این شرایط میلیون‌ها تن که پس از پایان آپارتاید در آفریقای جنوبی متولد شدند، بی‌توجه به گذشته، برای بهبود زندگی خود و ایجاد آینده‌ای بهتر پای صندوق‌های رأی خواهند رفت.

بسیاری از این افراد فارغ از نوستالوژی‌های قدیمی، از احزاب سیاسی جدیدی حمایت می‌کنند که با برنامه‌های متفا‌وتی وارد عرصه شدند تا به سال‌ها حکومت حزب ملی کنگره آفریقا پایان دهند.

XS
SM
MD
LG