لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ ایران ۰۸:۳۲

دست‌نیافتنی چون لیونل مسی؛ توپ طلای ۲۰۲۳ هم به «لئو» رسید


شصت و‌هفتمین دوره مراسم اعطای جوایز توپ طلا، معرفی بهترین بازیکن ۲۰۲۳ دوشنبه شب هشتم آبان ماه با حضور برخی از ستارگان فوتبال، مانند دیوید بکام، گری لینکر و ورزشکاران سرشناس دیگری همچون نواک‌ژکوویچ نفر نخست تنیس جهان، در پاریس برگزار شد.

معتبرترین جایزه انفرادی در فوتبال امسال در آمفی تئاتر چاتل پاریس با وجود تهدید‌های تروریستی در پی جنگ حماس و اسرائیل، تحت تدابیر شدید امنیتی به پایان رسید

در بخش رقابت مردان، نامزدهای جانشینی کریم بنزما برنده سال ۲۰۲۲ سه ستاره لیونل مسی، کلیان امباپه و‌ ارلینگ هالند بودند. هر چند که نزدیک‌ به یکسال از جام جهانی۲۰۲۲ میگذرد اما شکی نیست که ایفای نقش اصلی در قطر، بخت لیونل مسی را برای کسب توپ طلا را افزایش داد تا ستاره آرژانتینی تیم اینتر میامی آمریکا بار دیگر در آسمان فوتبال بدرخشد.

مسی در فصل ۲۳-۲۰۲۲ با ۴۲ گل و‌ ۲۶ پاس گل سه قهرمانی کسب کرد، مهمترین آنها که در ویترین افتخارات مسی همیشه جایش خالی بود، قهرمانی در جام جهانی است که در قطر به دست آمد. قهرمان در لیگ لوشامپیونا و جام قهرمانان فرانسه دو‌جامی است که او‌در کنار جام جهانی کسب کرد.

لیونل مسی در نیمه دوم فصل ۲۳-۲۰۲۲ تمام تلاشش را کرد تا هشتمین توپ طلا را ببرد، و‌ در نهایت قهرمانی خاطره‌انگیز او در جام جهانی قطر برای کسب یک توپ طلای دیگر کافی بود.

شاید هشتمین و آخرین توپ‌طلای مسی به معنی جاودانگی این اسطوره فوتبال باشد، درحالی که تو‌پ طلا تا اواسط دهه نود میلادی تنها به بازیکنان اروپایی اهدا میشد و اعجوبه ای مانند پله ، دیه گو‌ مارادونا بخت حضور در اسکار فوتبال را نداشتند، مسی با هشت توپ طلا دست نیافتنی‌تر شد


اصلی ترین رقیب مسی، ارلینگ هالند ستاره نروژی منچستر سیتی گرد مولر تروفی را بدست آورد.

گلزن آبی پوشان منچستر با ۵۶ گل و ۹ پاس گل جام قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا، لیگ برتر انگلیس و‌اف ای کاپ یا جام حذفی را بدست آورد و‌مهمترین تعقیب کننده لیونل مسی برای کسب توپ طلا محسوب می شد.رکورد شکنی های بیشمار ارلینگ هالند در فصل گذشته نام این بازیکن جوان را بر سر زبان ها انداخت، با اینحال، به ثمر رساندن تنها یک گل در هشت بازی آخر فصل برای منچسترسیتی بخت او را برای کسب توپ طلا کم رنگ کرد. اما وی دست خالی این مراسم را ترک نکرد و عنوان بهترین مهاجم سال ۲۰۲۳ را از آن خود کرد.

دیگر مدعی کسب توپ طلا، کیلیان امباپه از پاری سن ژرمن بود.آمار خیره کننده این گلزن فرانسوی با ۵۵ گل، و ۱۴ پاس گل و‌البته قهرمانی در لوشامپیونا در کارنامه فصل ۲۳-۲۰۲۲ امباپه دیده میشود.

خود کیلیان امباپه بر این باور است که برای بردن توپ طلا در سال ۲۰۲۳ به اندازه کافی تلاش کرد . او بیش از ۵۰ گل برای باشگاه پاریس سن ژرمن و تیم‌ملی فرانسه به ثمر رساند، یک قهرمانی دیگر در لیگ یک فرانسه کسب کرد و پس از هت تریک در فینال، کفش طلای جام جهانی را به دست آورد.

با این حال عدم موفقیت در لیگ قهرمانان اروپا و‌ناکامی در جام جهانی قطر به قیمت از دست دادن توپ طلا تمام شد.

در بخش زنان، توپ طلا به آیتانا بونماتی ستاره ۲۷ ساله بارسلونا رسید. این هافبک اسپانیایی نخستین بازیکن تاریخ فوتبال زنان است که در یک سال برنده توپ طلای جام جهانی، بهترین بازیکن سال یوفا و توپ طلای بتلن‌ا دور شده است.

ضمن آنکه ‌تیم‌فوتبال زنان بارسلونا نیز جایزه بهترین تیم فوتبتل در رده باشگاهی را از آن خود کرد. ‌

وینیسیوس جونیور جایزه سوکراتس را برد.

این ستاره برزیلی رئال مادرید در فصل ۲۳-۲۰۲۲ با ۲۵ گل و ۲۶ پاس گل غوغا کرد و قهرمان کوپا دل ری، جام باشگاه های جهان و سوپر جام یوفا را با رئال تجربه نمود. وینیسیوس که شعارهای نژادپرستانه و فشارهای زیادی را از سوی برخی از هواداران مخالف در اسپانیا تحمل کرد اگر در لیگ قهرمانان اروپا دستش به جام قهرمانی میرسید، شاید نامش در میان سه نامزد توپ طلا ثبت می‌شد. با این حال وینیسیوس جونیور برزیلی که قطعا می‌تواند نامزد توپ طلا سالهای آینده باشد امسال برنده سوکراتس تروفی شد.

وی‌ جایزه سوکراتس را بایت بنیاد خیریه اش و‌ تلاش برای اهداف بشر دوستانه دریافت کرد.

جود بلینگهام ستاره انگلیسی رئال مادرید بازیکن جوان سال شد

بلینگهام بهترین بازیکن جوان فصل ۲۳-۲۰۲۲ بوندسلیگا با ۱۵ گل و ۹ پاس گل که در بورسیا دورتموند به نایب قهرمانی بوندسلیگا رسید، در مراسم امسال دست خالی نماند و برنده جایزه کوپا شد. کوپا تروفی به بهترین بازیکن جوان زیر ۲۱ سال جهان اهدا میشود.

جود بلینگهام، امیدوار است تا با درخشش در رئال مادرید خود را به لیست داوران توپ طلا برساند.

امیلیانو مارتینز دروازه بان استون‌ویلا و‌ تیم ملی آرژانتین بدون گل خورده، با کلین شیت به همراه آرژانتین جام جهانی قطر را بالای سر برد. هر چند استون ویلا عادت ندارد بازیکنان خود را نامزد دریافت توپ طلا ببیند،اما شماره یک‌ آرژانتین رابا مهار ضربات پنالتی، به نوعی دراماتیک آرژانتین را در مسیر قهرمانی جام جهانی نگاه داشت. صاحب دستکش طلای جام جهانی جام یاشین را نیز در مراسم توپ طلا کسب کرد ولی نمی توانست جای ستاره تیم لیونل مسی در لیست قرار بگیرد

نشریه فرانس فوتبال برگزار کننده مراسم‌توپ طلا، ۱۵م‌شهریور ۱۴۰۲ لیست ۳۰ نفره ای از بازیکنانی که نامزد دریافت توپ طلا شدند را منتشر کرد، و‌ سپس‌ نشریه گل، با حذف ۱۰ بازیکن، لیست ۲۰ نفره بازیکنانی که عملکرد بهتری داشتند را برای کسب توپ طلا انتخاب نمود . هر چند به لیست نشریه کل، بازیکنانی چون آندره اونانا از منچستریونایتد، رندال کولو موآنی از پاری‌سن‌ژرمن،روبن دیاز از منچسترسیتی، نیکولو بارلا از اینتر، یاسین بونو از الهلال،آنتوان گریزمن از اتلتیکو مادرید، کیم مین جائه از بایرن مونیخ،لوکا مودریچ از رئال مادرید و هری کین از بایرن مونیخ‌ را باید لیست افزود.

XS
SM
MD
LG