لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۸:۲۹

بلینکن: اعتراض‌ها در آمریکا علیه جنگ در غزه نشانه قدرت دموکراسی است


آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا.
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز جمعه هفتم اردیبهشت گفت تظاهرات در دانشگاه‌های آمریکا به دلیل جنگ در غزه نشانه دموکراسی آمریکایی است. او در عین حال از «سکوت» در مورد گروه شبه‌نظامی فلسطینی حماس انتقاد کرد.

به گزارش رویترز، در اعتراض‌های اخیر در شماری از دانشگاه‌های بزرگ آمریکا علیه جنگ اسرائیل و حماس حدود ۵۵۰ نفر دستگیر شده‌اند.

بلینکن در یک کنفرانس خبری در چین در پاسخ به سئوالی درباره این اعتراض‌ها گفت درک می‌کند که این جنگ «احساسات پرشوری» را برانگیخته است و دولت بایدن تمام تلاش خود را برای توقف جنگ انجام می‌دهد.

او گفت: «در کشور ما، این یکی از ویژگی‌های بارز دموکراسی است که شهروندان می‌توانند دیدگاه‌ها، نگرانی‌ها و خشم خود را در هر زمانی که بخواهند ابراز کنند و به باور من این تجلی قدرت کشور و قدرت دموکراسی است.»

اما او توصیه کرد که منتقدان باید خشم خود را بر گروه حماس متمرکز کنند که با حمله ۱۵ مهر به جنوب اسرائیل که در آن حدود ۱۲۰۰ نفر کشته و حدود ۲۵۰ نفر به گروگان گرفته شدند، آتش جنگ را روشن کرد.

اسرائیل در واکنش به حمله حماس جنگی تمام عیار با هدف نابودی حماس مورد حمایت حکومت ایران را در نوار غزه آغاز کرد.

بلینکن گفت در این اعتراض‌ها «آن چنان در مورد حماس سکوت شده است که گویی حتی بخشی از ماجرا نیست.»

او در ادامه افزود بارها تکرار کرده که اقدامات اسرائیل برای اطمینان از این که ۱۵ مهر بار دیگر تکرار نشود بسیار حیاتی است، اما دولت بایدن روزانه در تلاش است «تا آسیبی که به مردم بی‌گناه وارد می‌شود را به حداقل برسانیم و مطمئن شویم که آنها از کمک و حمایتی که نیاز دارند برخوردار باشند.»

بلینکن که روز جمعه در پکن با شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین، دیدار کرد گفت درباره چگونگی نقش سازنده چین در «بازدارندگی رژیم ایران» و گروه‌های نیابتی‌اش در تشدید تنش بحث کرده است.

چین خریدار اصلی نفت صادراتی تحریم شده جمهوری اسلامی ایران است.

او در ادامه گفت: «من فکر می کنم روابطی که چین [با حکومت ایران] دارد می‌تواند در تلاش برای آرام کردن تنش، جلوگیری از تشدید و گسترش آن مثبت باشد و ما توافق کردیم که به طور منظم در باره این موضوع در ارتبط باشیم و مطمئنم که این طور خواهد بود.»

در همین حال، رویترز به نقل از یک مقام که نخواست نامش اعلام شود گفت یک هیئت مصری روز جمعه با هدف ازسرگیری مذاکرات برای آزادی گروگان‌هایی که هنوز در اسارت حماس هستند با مقامات اسرائیلی ملاقات کرد. بنا به این گزارش، اسرائیل گرچه هیچ پیشنهاد جدیدی ارائه ندارد، اما مایل است به جای آزادی ۴۰ گروگان مورد بحث، با آتش‌بس محدودی برای آزادی ۳۳ گروگان موافقت کند.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌های اسرائیل، مقامات اطلاعاتی اسرائیل بر این باورند که از مجموع ۱۳۳ گروگانی که هنوز در اسارت حماس و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی هستند، ۳۳ گروگان زن، سالمند و بیمار در غزه زنده مانده‌اند.

سفر هیئت مصری به دنبال گزارش رسانه‌های اسرائیلی مبنی بر سفر روز پنجشنبه سپهبد هرزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل و رونن بار، رئیس شین بت، آژانس امنیت اسرائیل به قاهره صورت گرفت.

XS
SM
MD
LG