لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۰:۳۵

راهیابی فیلم «کارآموز» علی عباسی به بخش رقابتی جشنواره کن؛ اثری درباره جوانی دونالد ترامپ


علی عباسی
علی عباسی

فیلم «کارآموز» ساخته علی عباسی، سینماگر ایرانی دانمارکی، به عنوان یکی از آثار حاضر در بخش رقابتی اصلی هفتادوهفتمین دوره جشنواره کن انتخاب شد.

جشنواره فیلم کن، پنجشنبه ۲۳ فروردین، اسامی فیلم‌های حاضر در دوره امسال این رویداد سینمایی را اعلام کرد.

تیری فرمو و آیریس کنوبلوخ، مدیر و رئیس جشنواره، در جریان یک‌ کنفرانس خبری در پاریس از فیلم‌های امسال جشنواره رونمایی کردند.

به گفته تیری فرمو، این مجموعه از میان بیش از دو هزار فیلم ارسالی به جشنواره انتخاب شده و اعتصاب اخیر در هالیوود تأثیر خاصی در روند کلی این رویداد سینمایی نداشته است.

فرانسیس فورد کاپولا، آندریا آرنولد، شان بیکر، پل شریدر، و پائولو سورنتینو، از جمله چهره‌های شاخص در بخش رقابتی اصلی جشنواره هستند.

آیریس کنوبلوخ وتیری فرمو، رئیس ومدیر وجشنواره
آیریس کنوبلوخ وتیری فرمو، رئیس ومدیر وجشنواره

امسال سینمای ایران در این بخش نماینده‌ای ندارد و هیچ فیلمی از این کشور به فهرست نهایی نرسیده است.

روندی که پس از سرکوب اعتراضات سراسری اخیر، به دنبال سانسور و سرکوب سینماگران مستقل ایرانی توسط جمهوری اسلامی ادامه یافته است، و جشنواره‌های جهانی دیگر تمایلی به اکران آثار سینمای حکومتی این کشور ندارند.

اما فیلم «کارآموز» ساخته علی عباسی، سینماگر ایرانی دانمارکی، یکی از آثار حاضر در بخش رقابتی اصلی جشنواره است.

این فیلم با بازی سباستین استن، جرمی استرانگ، ماریا باکالووا، و مارتین داناوان، بخشی از جوانی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا را به تصویر می‌کشد.

داستان درباره دوره ابتدایی فعالیت‌های تجاری دونالد ترامپ در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ میلادی در نیویورک است، و بر روابط اقتصادی او با وکیل پرحاشیه‌ای به نام روی کوهن تمرکز دارد.

فیلم‌نامه کارآموز را ابتدا گابریل شرمن نوشت و علی عباسی بعد به‌‌عنوان کارگردان به این پروژه ملحق شد.

کارآموز، عنوان برنامه تلویزیونی واقع‌گرایانه‌ای است که دونالد ترامپ، مجری و یکی از تهیه‌کنندگان آن بود و ۱۵ فصل در آمریکا و بسیاری از کشورهای جهان پخش شد.

علی‌ عباسی و بازیگران فیلم عنکبوت مقدس
علی‌ عباسی و بازیگران فیلم عنکبوت مقدس

علی عباسی نامی شناخته شده در جشنواره کن‌ است و فیلم قبلی او «عنکبوت مقدس» دو سال پیش با استقبال زیادی از سوی منتقدین هنری و تماشاگران همراه شد.

زر امیرابراهیمی، بازیگر سرشناس ایرانی، برای هنرنمایی در این فیلم که قتل‌های مذهبی در شهر مشهد را روایت می‌کرد، برنده جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره کن شد.

هفتادوهفتمین جشنواره فیلم کن از ۲۵ اردیبهشت در فرانسه آغاز می‌شود.

منبع: خبرگزاری آسوشیتدپرس

XS
SM
MD
LG