لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۱:۴۳

پیک موج هشتم کرونا در ایران؛ وزارت بهداشت: افراد مشکوک به ابتلا «مَجازی» احیا بگیرند


آمار وزارت بهداشت ایران در تاریخ ۲۲ فروردین نشان می‌دهد که طی ۲۴ ساعت، ۹۲۴ مورد ابتلای جدید به ویروس کرونا در کشور شناسایی شده است و ۳۵ نفر دیگر در اثر ابتلا به این ویروس جان باختند.

از اول سال جدید تاکنون، ۵۵۴ نفر به دلیل ابتلا به کرونا در ایران جان خود را از دست داده‌اند.

افزایش آمار کرونا در ایران در شرایطی است که اقدام خاصی از سوی وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا برای پیشگیری از شیوع بیشتر ویروس صورت نگرفته است و مراسم مذهبی نیز در حال برگزاری هستند.

محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از افرادی که علائم سرماخوردگی دارند خواسته است تا مراسم شب‌های قدر را مجازی دنبال کنند.

  • عدم آمادگی وزارت بهداشت

مقامات بهداشتی ایران در‌مورد وقوع موج هشتم کرونا در کشور اظهارات ضد و نقیضی مطرح کرده‌اند از جمله سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت که روز بیستم اسفند گفت: «موج هشتم در کشور به طور تقریب تمام شده است و انتظار نداریم وارد پیک جدید شویم.»

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت نیز کهاوایل بهمن ماه از «کاهش موج هشتم» خبر داده بود، پس از افزایش آمار گفت که موج جدید «با تأخیر» آمده است. او همچنین گفت که افزایش موارد مرگ و میر نباید منجر به نگرانی شود چرا که کشور مرحله ابتلا و بستری را پشت سر گذاشته است.

روز گذشته معاون درمان وزارت بهداشت چرخش سویه موسوم به «ایکس بی‌بی‌ ۱.۵» امیکرون در کشور را تأیید کرد و آن را دلیل افزایش موارد ابتلا دانست.

این در حالی است که سویه جدیدتری به نام «ایکس بی‌بی ۱.۶» هم در هند شیوع پیدا کرده و منجر به افزایش سریع موارد ابتلا در آن کشور شده است. از علائم جدید این سویه، چشم صورتی و چسبندگی چشم عنوان شده است.

هند در حال حاضر تمریناتی را برای بررسی وضعیت و آمادگی بیمارستان‌ها آغاز کرده است.

  • توقف واکسیناسیون

بررسی آمار واکسیناسیون وزارت بهداشت ایران نشان می‌دهد روند واکسیناسیون نیز عملا در کشور متوقف شده است.

پیشتر، محمدرضا هاشمیان، فوق تخصص مراقبت‌های ویژه، در گفت‌و‌گو روزنامه «دنیای اقتصاد» دلیل عدم استقبال از واکسیناسیون را «نبود برنامه دقیق واکسیناسیون و نبود واکسن‌های به‌روز» در کشور عنوان کرده بود.

در ایران در حال حاضر واکسن‌های برکت و برکت پلاس، پاستوکووک و پاستوکووک پلاس، اسپایکوژن، فخرا، رازی و نورا در ایران قابل دسترس هستند.

در‌ حالی که بسیاری از کشورها واکسن‌های دوظرفیتی را برای مقابله با شاخه‌های مختلف امیکرون تزریق می‌کنند این واکسن‌ها در ایران موجود نیست و تنها واکسن طراحی شده برای امیکرون، برکت‌پلاس است که تک‌ظرفیتی و مختص «بی‌اِی.۱» است.

کارشناسان بهداشتی بارها از مقامات جمهوری اسلامی ایران خواسته‌اند تا واکسن‌های با کیفیت وارد کنند.

‏انجمن ایمونولوژی و آلرژی ایران نیز سال گذشته در نامه‌ای به رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت خواستار تأمین واکسن‌های مؤثر مبتنی بر «ام‌آر‌ان‌ای» شد.

با این حال، تمرکز مقامات جمهوری اسلامی بر تولید داخلی باقی ماند.

هیچ یک از واکسن‌های ایرانی تاکنون مجوز سازمان بهداشت جهانی را دریافت نکرده‌اند.

XS
SM
MD
LG