لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۹:۵۶

افزایش موارد ابتلا به کرونا در آمار رسمی وزارت بهداشت ایران؛ بستری‌ها در گیلان سه‌رقمی شد


در آستانه نوروز، موارد ابتلا به کرونا در ایران و مرگ و میر ناشی از آن در آمار رسمی افزایش پیدا کرده است. آمار وزارت بهداشت ایران نشان می‌دهد در یک شبانه‌روز، ۹۹۰ نفر به کرونا مبتلا شده و ۱۶ نفر جان باخته‌اند.

در این آمار همچنین آمده است که ۴۹۴ مبتلا در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان هستند.

داده‌های وب‌سایت «دنیای ما در قالب آمار» نشان می‌دهد میزان موارد ابتلای روزانه به کرونا در ایران جهشی ناگهانی داشته است.

موارد روزانه ابتلا به کرونا در ایران
موارد روزانه ابتلا به کرونا در ایران

در استان‌های شمال کشور نیز که مقصد بسیاری از مسافرت‌های نوروزی هستند آمار بستری‌ها افزایش یافته است. سخنگوی علوم پزشکی گیلان گفته است که برای نخستین بار طی چند ماه گذشته، تعداد بستری‌ها در این استان سه‌رقمی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان نیز از افزایش موارد بستری و ابتلا به کرونا در چند هفته اخیر خبر داده است.

در چند هفته اخیر، اظهارنظرهای ضد و نقیضی در مورد آمار کرونا در کشور از سوی مقامات بهداشتی جمهوری اسلامی منتشر شده است.

چندی پیش بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت گفته بود موجی که «بهمن به دنبال آن بودیم ایجاد شد.»

دو روز پس از این اظهارات، معاون وزارت بهداشت گفت که افزایش موارد کرونا «قابل توجه نیست.». سعید کریمی افزود موج هشتم بیماری در کشور «تقریبا» تمام شده است.

او در اظهارات جدیدی گفت که سیر کرونا در هفته‌های گذشته افزایشی شده است و دلیل آن را «کاهش میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی» خواند.

گزارش‌های غیررسمی نشان می‌دهد شمار افرادی که با علائم سرماخوردگی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند نیز بیشتر شده است و از آنجایی که این افراد تست تشخیص کرونا نمی‌دهند در آمار رسمی قرار نمی‌گیرند.

حسین فرشیدی ، معاون بهداشت وزارت بهداشت می‌گوید بیشتر آمار مرگ و میر روزانه کرونا در سالمندان و افراد واکسن‌نز‌ده مشاهده شده است.

آمار رسمی نشان می‌دهد که تاکنون تنها ۳۱ میلیون و ۶۶۴ هزار و ۱۱۰ نفر، دز سوم و یا بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

محمدرضا هاشمیان، فوق تخصص مراقبت‌های ویژه به روزنامه «دنیای اقتصاد» گفته است که واکسیناسیون در چند ماه گذشته افزایش نداشته است و دلیل آن را «نبود برنامه دقیق واکسیناسیون و نبود واکسن‌های به‌روز» در کشور عنوان کرده است.

در ایران در حال حاضر واکسن‌های برکت و برکت پلاس، پاستوکووک و پاستوکووک پلاس، اسپایکوژن، فخرا، رازی و نورا در ایران قابل دسترس هستند.

در حالی که شواهد علمی متعدد نشان داده است واکسن‌های mRNA اثربخشی بیشتری نسبت به دیگر واکسن‌ها دارند، این واکسن‌ها در ایران قابل دسترس نیستند و ورودشان به دستور علی خامنه‌ای ممنوع شد.

‏انجمن ایمونولوژی و آلرژی ایران نیز سال گذشته در نامه‌ای به رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت خواستار تأمین این نوع واکسن شد.

همچنین در حال حاضر واکسن‌های دوظرفیتی برای مقابله با شاخه‌های مختلف امیکرون از جمله BA.4 و BA.5 تزریق می‌شوند که در ایران موجود نیست.

تنها واکسن طراحی شده برای امیکرون برکت‌پلاس است که تک‌ظرفیتی و مختص BA.1 است.

XS
SM
MD
LG