لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۲:۴۰

روایت دانشجویان از برخورد نیروهای امنیتی؛ ورود با ترس و دلهره به دانشگاه


دانشگاه امیرکبیر
دانشگاه امیرکبیر

دانشجویان دانشگاه‌های مختلف در روایت‌های خود از «ترس و دلهره» در زمان ورود به دانشگاه یا واحدهای دانشگاهی خبر داده و از شدت گرفتن برخورد با دانشجویان همزمان با طرح «نور» خبر داده‌اند.

وب‌سایت خبرآنلاین در روایت‌های متعددی که از دانشجویان منتشر کرده تاکید دارد برخورد با دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف شکل و شمایل متفاوت دارد و «کاملا سلیقه‌ای» انجام می‌شود.

یک دانشجو به نام معصومه از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد به این وب‌سایت خبری گفته است: «دائما نگران این هستم که یکی از افراد حراست سر و کله‌اش پیدا شود و در مورد پوشش، شال، نحوه نشستن یا هر چیز دیگری با من برخورد کند.»

گزارش‌نویس با اشاره به تجربه حضور خود در میان دانشجویان، تاکید کرده است با شروع «طرح نور» که یادآور همان گشت ارشاد سابق است، سخت‌گیری‌های مربوط به حجاب در دانشگاه‌ها هم بیشتر شده است.

در گزارش خبرآنلاین آمده است که تذکرهای متوالی‌ای به اعتقاد دانشجویان «کلافه کننده» شده و وقتی پای درد و دل‌شان بنشینی خشم، درماندگی، اضطراب، حس حقارت، بی‌کفایتی، ناامنی و عذاب وجدان، همگی تجربه‌هایی هستند که آن‌ها به زبان می‌آورند.

خبرآنلاین تاکید کرده که نبود یک سیاست واحد برای دانشجویان «آزار دهنده» شده است، مشخص نبودن معیارهای پوشش سبب شده دانشجو با لباسی که «دیروز از نظر حراست ایرادی نداشته امروز برای همان لباس باید پاسخگو باشد.»

گزارش‌ها نشان می‌دهد که همزمان با اجرای «طرح نور» در ایران که از شنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۳، برای برخورد با مقاومت جامعه در مقابل حجاب اجباری آغاز شده است، رسانه‌های دانشجویی نیز از تشدید برخورد با دانشجویان به بهانه نداشتن «حجاب مناسب» خبر داده‌اند.

در همین رابطه کانال اطلاع رسانی خبرنامه امیرکبیر در گزارشی از این دانشگاه اعلام کرد که از ساعات ابتدایی شنبه یکم اردیبهشت، «برخوردهای پوششی» با دانشجویان امیرکبیر به بالاترین سطح خود در ده سال اخیر رسیده است.

خبرنامه امیرکبیر اعلام کرده بود که با اجبار ماموران حراست امیرکبیر دانشجویان دختری که به زعم آ‌نها «پوشش نامناسب» دارند در صورت استفاده از چادر مجوز حضور در دانشگاه را به دست می‌آورند.

همزمان با این اتفاق و در پی جلوگیری ماموران حراست از ورود دانشجویان به دانشگاه امیرکبیر در جریان سرکوب پوشش اختیاری، گروهی از دانشجویان اعلام کردند در روزهای دوم و سوم اردیبهشت با اعتصاب از حضور در کلاس‌‌های درس خودداری می‌کنند.

در ۲۲ فروردین ماه نیز کانال تلگرامی «صدای دانشجویان الزهرا» از «امنیتی‌تر شدن فضای دانشگاه» و نصب دوربین‌های «تشخیص چهره» در محل ورودی و خروجی دانشگاه الزهرا در تهران خبر داده بود.

همچنین کانال تلگرامی «دانشجویان پیشرو» نیز از ارسال پیامک‌های تهدیدآمیز حجاب اجباری برای دانشجویان دانشگاه ملایر خبر داده است.

فشار بر دانشجویان در ایران پس از اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» شدت گرفته است به طوری که منابع خبری دانشجویی ابتدای مهرماه سال ۱۴۰۲ از برقراری «گشت حجاب» در دانشگاه تهران و الزام دانشجویان به پوشیدن «مقنعه و مانتو بلند» تا «پایین زانو» خبر دادند.

از طرفی لایحه مصوب مجلس تحت عنوان «عفاف و حجاب» نیز تاکید کرده است که باید «بانک اطلاعاتی دانش آموزان و دانشجویان» به منظور شناسایی افرادی که با حجاب اختیاری حضور پیدا می‌کنند در اختیار «نیروی انتظامی» قرار گیرد.

XS
SM
MD
LG