لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۱:۲۹

منابع خبری از بازداشت پدر محسن شکاری، معترض اعدام شده، خبر دادند


مسعود شکاری، بر مزار فرزندش محسن شکاری، معترض اعدام شده در سال ۱۴۰۱
مسعود شکاری، بر مزار فرزندش محسن شکاری، معترض اعدام شده در سال ۱۴۰۱

در ادامه فشارها بر دادخواهان در ایران، برخی منابع خبری از بازداشت مسعود شکاری، پدر محسن شکاری معترض اعدام شده در سال ۱۴۰۱، خبر می‌دهند.

امیرحسین میراسماعیلی، روزنامه‌نگار، روز چهارشنبه ۹ اسفند به نقل از «یکی از اعضای خانواده شکاری» در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که مسعود شکاری، پدر محسن شکاری،‌ «ساعت هفت صبح روز سه‌شنبه هشتم اسفند در مقابل منزلش بازداشت» شده و «به مکانی نامعلوم منتقل شده است.»

به گفته این روزنامه‌نگار، «از اتهام، نهاد بازداشت‌کننده، وضعیت سلامتی، و مکان بازداشت مسعود شکاری خبری در دست نیست.»

حساب منتسب به گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی کارگر معترضی که تحت بازداشت و بازجویی جان باخت، به نقل از خانواده شکاری تأکید کرده که مسعود شکاری «دچار بیماری اعصاب و روان بوده» و پس از اعدام محسن شکاری بیماری‌اش «شدت گرفته و مدتی قبل در بیمارستان بستری بوده» است.

فشار بر خانواده‌های دادخواه از سوی مقامات جمهوری اسلامی افزایش یافته و پیش از مسعود شکاری، پدر و مادر و برخی اعضای خانواده و بستگان شماری از کشته‌شدگان اعتراضات سراسری و معترضان اعدام‌شده بازداشت شده‌اند.

از جمله، ماشالله کرمی، پدر محمدامین کرمی معترض اعدام‌شده در کرج، پیش از نخستین سالگرد اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ بازداشت شد و همچنان در زندان به سر می‌برد.

همچنین، علاوه بر زندانی بودن منوچهر بختیاری و ناهید شیرپیشه، پدر و مادر دادخواه پویا بختیاری از جان‌باختگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸، پرونده‌سازی‌ها علیه سایر اعضای این خانواده نیز ادامه دارد.

پیش‌تر، پوران ناظمی فعال حقوق بشر در ایران، به صدای آمریکا گفته فشارهایی که در این ایام توسط جمهوری اسلامی بر فعالان وارد می‌شود «بیش از همه این سال‌ها بوده» و «فرقی هم نمی‌کند فعال محیط زیست باشی، فعال مدنی باشی، یا فعال سیاسی.»

به گفته ناظمی مقامات جمهوری اسلامی «هیچ اعتراض و نقدی را بر نمی‌تابند» و «این حکومت به هیچ وجه قصد اصلاح و عقب‌نشینی ندارد» و یکی از کارهای حکومت این است که «شاهرگ‌های اقتصادی همه این فعالان را قطع می‌کند.»

XS
SM
MD
LG