لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۳:۵۱

کارت سوخت جایگاه‌ها حذف نمی‌شود؛ دولت تا «اطلاع ثانوی» عقب نشینی کرد


کارت سوخت پمپ بنزین
کارت سوخت پمپ بنزین

مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از تعلیق حذف کارت سوخت جایگاه‌داران تا «اطلاع ثانوی» خبر داد و گفت که تا زمانی که دولت تصمیم خاصی برای مصارف بیشتر از سهمیه کارت‌ها نگیرد این طرح متوقف خواهد بود.

علی‌اکبر عرب‌عامری به خبرگزاری ایلنا گفته که «فعلا» سهمیه‌ها تغییری نمی‌کند و به اندازه همان مقادیری که قبلا بوده شارژ می‌شود.

او همچنین خرید و فروش کارت سوخت با قیمت‌های نجومی ۲۰ میلیون را در راستای «قاچاق سوخت» دانست و گفته است؛ «در سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان که شرایط خاص دارند کدینگ است یعنی اگر کسی کارت را خریداری کند؛ نمی‌تواند در این استان‌ها استفاده کند.»

اظهارات این مقام مسئول در حالی است که وزیر نفت ۱۵ فروردین در حاشیه جلسه هیات دولت اعلام کرد که تا ۱۰ روز آینده سوخت‌گیری فقط از طریق کارت‌های سوخت شخصی انجام خواهد شد؛ اظهار نظری که کارشناسان آن را به معنای حذف کارت سوخت جایگاه‌داران و محدودیت در عرضه سوخت تعبیر کردند.

همچنین خبرگزاری‌های ایران به نقل از عامری اعلام کردند که تاکسی‌های اینترنتی در سال ۱۴۰۳ سهمیه بنزین نخواهند داشت.

علی‌اکبر عرب‌عامری در یک گفت‌وگویی رادیویی اعلام کرده بود که طبق مصوبه‌های جدید اعلام شده است که «این سهمیه امسال اختصاص پیدا نکند که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در این باره مجری بوده و تصمیم‌گیر نیست.»

او درباره محدودیت‌های جدید برای سهمیه نفت‌وگاز کامیون‌داران نیز گفته بود که این سهمیه بر اساس پیمایش، تعداد بارنامه‌ها و مشخصات خودروها اختصاص می‌یابد و سهمیه به صورت آفلاین و آنلاین شارژ می‌شود که «البته به‌تازگی به‌منظور توزیع عادلانه، به جای سهمیه ماهیانه، سهمیه پانزده روزه محاسبه و تخصیص می‌یابد.»

احمد وحیدی، وزیر کشور، روز ۱۵ آذر، گفته بود: «یک لیتر بنزین ما از یک لیتر آب ارزان‌تر است.»‌ او تاکید کرده بود که ‌«قیمت ارزان بنزین خود به خود مصرف بنزین را بالا می‌برد.»

در مورد اشاره مقام‌ها و برخی از نمایندگان مجلس به لزوم جراحی اقتصادی، شماری از کارشناسان گفته‌اند که هر گونه دستکاری در قیمت بنزین منجر به تشدید فشارهای اقتصادی و برهم خوردن مناسبات سیاسی و اجتماعی در ایران خواهد شد.

افزایش قیمت بنزین در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی در آبان ۹۸ اعتراضات گسترده‌ای را در ایران به همراه داشت. جمهوری اسلامی در واکنش به این اعتراضات گسترده، اقدام به سرکوب معترضان کرد.

در این ارتباط، خبرگزاری رویترز روز دوم دی ۹۸، از کشته شدن حدود ۱۵۰۰ نفر در اعتراضات خبر داد و به نقل از سه منبع نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی نوشت که خامنه‌ای به مقامات دولتی و امنیتی دستور داده بود برای متوقف کردن اعتراضات «هر کاری لازم است» انجام دهند.

XS
SM
MD
LG