لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۷:۰۴

رهبران گروه هفت «حملات بی‌سابقه» جمهوری اسلامی علیه اسرائیل را محکوم کردند


نشست ویدیویی گروه هفت با حضور جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، و همچنین برت مک‌گورک هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی در امور خاورمیانه.
نشست ویدیویی گروه هفت با حضور جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، و همچنین برت مک‌گورک هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی در امور خاورمیانه.

رهبران گروه هفت روز یکشنبه در نشستی که از طریق ویدیو برگزار کردند، «حملات بی‌سابقه» جمهوری اسلامی علیه اسرائیل را محکوم کردند.

حساب کاربری کاخ سفید در ایکس با انتشار تصویری از این نشست ویدیویی اعلام کرد رهبران گروه هفت «حملات بی‌سابقه ایران علیه اسرائیل را محکوم و بر تعهد گروه هفت به امنیت اسرائیل تاکید کردند.»

رهبران گروه هفت در بیانیه مشترک خود هشدار دادند که اقدامات جمهوری اسلامی ممکن است به تشدید غیرقابل‌کنترل تنش‌ها منجر شود.

آنها ضمن تاکید بر تداوم تلاش‌های خود به منظور ایجاد ثبات و جلوگیری از افزایش بیشتر تنش‌ها خواستار توقف حملات جمهوری اسلامی و گروه‌های نیابتی‌اش شدند.

چارلز میشل، رئیس شورای اروپا، نیز با انتشار تصویری از نشست رهبران گروه هفت در رسانه ایکس گفت: «حمله بی‌سابقه ایران علیه اسرائیل را محکوم کردیم.»

به گفته او، «همه طرف‌ها باید خویشتن‌داری نشان دهند. تمام تلاش‌های خود در راستای کاهش تنش‌ها را ادامه خواهیم داد... وضعیت در خاورمیانه، از جمله لبنان، در نشست هفته آتی شورای اروپا به بحث گذاشته خواهد شد.»

حمله پهپادی و موشکی شنبه شب جمهوری اسلامی به اسرائیل، با محکومیت گسترده از سوی سران و مقامات کشورهای غربی، منطقه‌ای و آمریکای لاتین روبرو شده است.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در نخستین واکنش به حملات جمهوری اسلامی به اسرائیل، با انتشار بیانیه‌ای بر تعهد «آهنین» ایالات متحده به امنیت اسرائیل تاکید کرده بود.

همچنین ولکر ترک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، روز یکشنبه ۲۶ فروردین، حملات گسترده جمهوری اسلامی ایران علیه اسرائیل را به شدت محکوم کرد.

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید، نیز گفت «موفقیت باورنکردنی» اسرائیل، برتری نظامی آن کشور را نشان می‌دهد و حمایت دوستان منطقه‌ای و بین‌المللی اسرائیل موفقیت دیپلماتیک آن را ثابت می‌کند.

  • واکنش اسرائیل

بنی گانتز، وزیر کابینه جنگ اسرائیل، روز یکشنبه ۲۶ فروردین، گفت حکومت ایران بهای حمله به اسرائیل را در زمان مناسب و با روش مناسب خواهد پرداخت.

وزارت امور خارجه اسرائیل نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد جمهوری اسلامی باید هزینه تجاوزگری‌اش را بپردازد.

طبق بیانیه، «هزینه اولیه» حملات حکومت ایران به اسرائیل باید افزودن سپاه پاسداران به فهرست سازمان‌های تروریستی و تحریم جمهوری اسلامی و به‌ویژه برنامه موشک بالستیک آن باشد.

این بیانیه بر حق اسرائیل برای دفاع از خود در برابر جمهوری اسلامی تصریح کرده است.

پس از حملات مستقیم جمهوری اسلامی به اسرائیل، قانونگذاران مجالس دوگانه ایالات متحده آمریکا از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه حمایت قاطع خود از اسرائیل را اعلام کردند و بر لزوم پاسخگو کردن حکومت ایران تاکید کردند.

XS
SM
MD
LG