لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۰:۰۲

انتشار ویدئوی گروگان زخمی آمریکایی-اسرائیلی از سوی حماس؛ اسرائیل می‌گوید «تروریسم روانی» است


عکسی از هرش گلدبرگ پولین، گروگان آمریکایی-اسرائیلی حماس، که مادر او در اختیار رسانه‌ها گذاشته است - آرشیو
عکسی از هرش گلدبرگ پولین، گروگان آمریکایی-اسرائیلی حماس، که مادر او در اختیار رسانه‌ها گذاشته است - آرشیو

حماس با هدف افزایش فشار بر اسرائیل برای دستیابی به توافق آتش‌بس در نوار غزه، روز چهارشنبه ویدئویی از یک گروگان آمریکایی-اسرائیلی زخمی منتشر کرد؛ اقدامی که اسرائیل آن را بخشی از «تروریسم روانی» این گروه شبه‌نظامی فلسطینی مورد حمایت حکومت ایران خوانده است.

به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، دولت اسرائیل از مردم خواست ویدئو را تماشا نکنند، اما در اقدامی کم‌سابقه، خانواده هرش گلدبرگ پولین اجازه بازپخش آن را دادند؛ با این هدف که تاکیدی باشد بر لزوم تلاش بیشتر دولت اسرائیل برای آزاد کردن گروگان هایی که هنوز در اسارت هستند.

در این ویدئو دو دقیقه‌ای، پولین با ظاهری آشفته، مستقیما خطاب به بنیامین نتانیاهو نخست‌ وزیر اسرائیل صحبت می‌کند و از او می‌خواهد که او و سایر گروگان‌ها را به خانه بازگرداند. او که روی صندلی و پشت به یک دیوار سفید نشسته، دولت را به «فراموش کردن گروگان‌ها» متهم ‌کرده است.

تاریخ ضبط ویدئو مشخص نیست، اما پولین گفته او نزدیک به ۲۰۰ روز است که در بازداشت به‌سر می‌برد، و این نشان می‌دهد ویدئو اخیرا فیلمبرداری شده است. او با دستی مجروح در ویدئو نشان داده شده، که بخشی از آن هنگام حمله هفتم اکتبر حماس به جنوب اسرائیل بر اثر انفجار قطع شده است.

با وجود جراحات شدید این جوان ۲۳ ساله پس از شش ماه اسارت، انتشار این ویدئو امیدها به زنده بودن او را افزایش داد.

به گزارش تایمز اسرائیل، دانیل هاگاری سخنگوی نیروهای دفاعی اسرائیل در واکنش گفته است که انتشار این ویدئو «زنگ خطری برای اقدام فوری» است و در یک پیام ویدئویی تاکید کرده که ارتش اسرائیل برای آزاد کردن او و دیگر گروگان‌های اسیر دست حماس، هر کاری را که لازم باشد انجام خواهد داد.

راشل گلدبرگ پولین، مادر این جوان آمریکایی-اسرائیلی، که پیشتر با پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان، جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده، و همچنین ایلان ماسک کارآفرین معروف آمریکایی دیدار کرده است، به یکی از شناخته‌شده‌ترین چهره‌هایی تبدیل شده که خواستار آزادی گروگان‌هاست.

انتشار این ویدئو در میانه هفته‌ها بن‌بست در مذاکرات غیرمستقیم اسرائیل و حماس برای دستیابی به توافق آتش بس و همچنین آزادی گروگان‌های باقی‌مانده اسیر حماس صورت می‌گیرد. حماس ۷ اکتبر ۲۰۲۳ در حمله به اسرائیل حدود ۱۲۰۰ نفر را کشت و بیش از ۲۵۰ نفر را به گروگان گرفت.

طی وقفه یک ‌هفته‌ای آذر ماه گذشته، ۱۰۵ گروگان از اسارت حماس آزاد شدند. چهار گروگان پیش از آن آزاد شده بودند و سه گروگان هم توسط ارتش اسرائیل نجات یافتند. اسرائیل می‌گوید حماس هنوز حدود ۱۰۰ گروگان و پیکر بیش از ۳۰ گروگان دیگر که گفته می‌شود کشته شده‌اند را در اختیار دارند.

از جمله موانع اصلی نرسیدن به یک توافق دیگر برای آتش‌بس و آزادی گروگان‌های باقی‌مانده، درخواست‌های تازه حماس برای آتش‌بس دائمی، و نیز عدم تمایل اسرائیل به بازگشت نامحدود فلسطینی‌های آواره به خانه‌های خود در شمال غزه است. آمریکا، قطر و مصر در این مذاکرات میانجیگری کرده‌اند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز دوشنبه گفت اسرائیل در هفته‌های اخیر برای برآورده کردن خواسته‌های حماس حرکت کرده بود، اما پس از آن، حماس خواسته‌هایش را تغییر داد. تایمز اسرائیل هم گفته حماس «تک‌تک بندهای آخرین پیشنهاد» را رد کرده و خواسته‌هایش را افزایش داده است.

XS
SM
MD
LG