لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۹:۴۲

میزان گازهای دی‌اکسید کربن و متان در سال گذشته به بالاترین حد تاریخی خود رسید


آرشیو
آرشیو

سازمان ملی اقیانوسی و جوی آمریکا می‌گوید سطوح گازهای مهم برای به دام انداختن گرما در جو در سال گذشته میلادی به بالاترین حد تاریخی خود رسید و با سرعتی نزدیک به رکورد، رشد داشت.

این سازمان اعلام کرد که دی اکسید کربن، مهم‌ترین و فراوان‌ترین گازهای گلخانه ای ناشی از فعالیت‌های انسان، در سال ۲۰۲۳ میلادی به سومین میزان بالا در ۶۵ سال ثبت این رکورد افزایش یافت.

دانشمندان همچنین نگران افزایش سریع سطح متان در جو هستند؛ گازی که عمر کوتاه‌تری دارد ولی قوی‌تر است. هر دو گاز طی دهه گذشته ۵.۵ درصد جهش داشتند.

افزایش سطح دی اکسید کربن موجود در هوا از ژانویه ۲۰۲۳ تا دسامبر سال گذشته، به اندازه جهش‌های سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ نبود ولی از سال ۱۹۵۹؛ زمانی که ثبت رکوردها شروع شد، از هر سال دیگری بیشتر بود.

راب جکسون، دانشمند دانشگاه «استنفورد» و سرپرست «پروژه جهانی کربن» که انتشار دی اکسید کربن در سراسر جهان را ردیابی می‌کند به آسوشیتدپرس گفت که جهش ده ساله متان باید ما را به وحشت بیندازد.

انتشار متان در جو از تالاب‌های طبیعی، کشاورزی، دامداری، دفن زباله‌ها و شعله‌ور شدن گازهای طبیعی در صنعت نفت و گاز ناشی می‌شود.

آژانس بین‌المللی انرژی گزارش داده که گاز متان عامل حدود ۳۰ درصد از افزایش کنونی دمای کره زمین است و دی‌اکسید کربن تقریباً دو برابر بیشتر از این مقصر است.

سومین گاز گلخانه‌ای بزرگ که توسط انسان ایجاد می شود، یعنی اکسید نیتروژن در سال گذشته به سطوح بی سابقه‌ای رسید ولی این افزایش به اندازه سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ نبود.

اکسید نیتروژن که حدود یک قرن در جو دوام می‌آورد، از کشاورزی، سوزاندن سوخت، و فرآیندهای صنعتی می‌شود.

شرکت‌ها در سرتاسر جهان متعهد شده‌اند تا انتشار گاز متان از صنعت نفت و گاز را کاهش دهند که می‌تواند افزایش دما را تا یک دهم درجه سانتی‌گراد کاهش دهد.

در پنج سال گذشته، سطح متان سریع تر از هر زمان دیگر افزایش یافته است.

بر اساس داده‌های پروژه جهانی کربن، انتشار دی اکسید کربنی که از سوزاندن سوخت‌های فسیلی و تولید سیمان به هوا وارد می‌شود، در سال گذشته به بالاترین حد خود، یعنی ۳۶.۸ میلیارد تن رسید که این، دو برابر میزانی است که ۴۰ سال پیش در هوا منتشر شده بود.

در دسامبر گذشته، دولت جو بایدن با ارائه طرحی جدید، شرکت‌های نفت و گاز را برای اولین بار ملزم به پرداخت جریمه برای انتشار گاز متان کرد. جریمه‌های ناشی از انتشار گاز متان می تواند میلیون‌ها دلار هزینه برای این شرکت‌ها به همراه داشته باشد.

کنفرانس اقلیمی سازمان ملل متحد در دبی نیز ۵۰ شرکت بزرگ نفتی در سراسر جهان را متعهد کرد که تا سال ۲۰۳۰ انتشار گاز متان را نزدیک به صفر برسانند.

XS
SM
MD
LG