لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۳:۳۰

بی توجهی حکومت به آثار باستانی و ملی در ایران؛ تاج نقش نگاره بهرام دوم ساسانی تخریب شد


نقش نگاره بهرام دوم ساسانی
نقش نگاره بهرام دوم ساسانی

در ادامه بی توجهی و بی عملی جمهوری اسلامی در مورد حفاظت از آثار باستانی و ملی ایران، تاج بهرام دوم ساسانی در نقش‌برجسته روستای سراب‌بهرام تخریب شده است.

پایگاه خبری «دیده بان ایران» در گزارشی نوشت که در قسمتی از این نقش نگاره، آثار برخورد ترقه یا مواد آتش زا مشاهده می شود.

بنا بر این گزارش، این اثر تاریخی از جمله آثار تاریخی محسوب می شود که فاقد نگهبان است.

وب سایت «میراث خبر» نیز با اعلام جزئیات آسیب وارد شده به این اثر تاریخی نوشت: نبود نگهبان و حفاظ مناسب برای آثار تاریخی فاجعه‌ای دیگر را رقم زد. این بار، هدف نقش‌برجسته‌ای است که سند محکمی در تاریخ ایران به شمار می‌رود.

حسین فیضی، دکترای باستان‌شناسی و پژوهشگر دوره ساسانیان، نیز در بازدید میدانی از نقش برجسته
بهرام دوم گفت که خطرات بسیاری آن را تهدید می‌کند و هیچ اقدام حفاظتی متناسب با اهمیت این نگاره انجام نمی‌شود.

براساس این گزارش، نگاره صخره‌ای بهرام دوم در دهکده سراب بهرام در سه کیلومتری نورآباد ممسنی قرار دارد.

این اثر در ۱۲ اسفند ۱۳۱۵ به شماره ۲۷۸ به ثبت ملی رسیده است.

کلیات این نگاره بیانگر حضور درباریان در کنار پنجمین شاهنشاه ساسانیان است.

بی‌توجهی به آثار ملی و باستانی در ایران سابقه دارد و آسیب وارد شده به یکی از کتیبه‌های تاریخی گنج نامه همدان، متعلق به دوران هخامنشی در چهارشنبه سوری این موضوع را بیش از پیش نمایان کرد.

بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی معتقدند آسیب رساندن به آثار تاریخی حرکتی برنامه‌ریزی شده بوده که در جشن چهارشنبه سوری صورت گرفته تا هم به آثار باستانی صدمه بزند و هم این جشن ملی را زیر سوال ببرد.

«کم‌توجهی جدی» به نگهداری‌ از آثار تاریخی و جذابیت‌های گردشگری ایران از سوی مقامات جمهوری اسلامی تاکنون بارها مورد انتقاد کارشناسان و رسانه‌ها قرار گرفته است.

خبرگزاری ایسنا در خرداد سال گذشته در واکنش به خطر تخریب «سازه آرامگاه سعدی» در شیراز گزارش داد: «مقبره سعدی در شیراز به واسطه کم‌توجهی جدی به نگهداری‌های فنی و تخصصی، در معرض مخاطراتی قرار گرفته است که اگر بی‌توجه از کنارشان بگذریم، ویرانی آن را باید نظاره‌گر باشیم.»

این در شرایطی است که عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در آذرماه سال گذشته اعلام کرد که هنوز بودجه مصوب این وزارت‌خانه تخصیص داده نشده است.

XS
SM
MD
LG