لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۲:۴۰

حوثی‌ها مدعی حمله به چهار شناور در خلیج عدن شدند


یحیی سریع، سخنگوی نظامی شورشیان حوثی - آرشیو
یحیی سریع، سخنگوی نظامی شورشیان حوثی - آرشیو

حوثی‌های یمن روز چهارشنبه گفتند چهار شناور، از جمله یک کشتی جنگی آمریکا، را با پهپادها و موشک‌های دریایی در خلیج عدن هدف قرار دادند.

طبق گزارش رویترز یحیی سریع، سخنگوی نظامی شورشیان حوثی، در یک سخنرانی تلویزیونی گفت حوثی‌ها به «کشتی ام‌اس‌سی داروین، ام‌اس‌سی جینا، ام‌وی‌ یورک‌تاون» و یک ناوشکن آمریکایی حمله کردند.

ارتش آمریکا روز سه شنبه گفت یک موشک بالستیک ضد کشتی را بر فراز خلیج عدن که حوثی‌ها پرتاب کرده بودند و احتمالا شناور ام‌وی‌ یورک‌تاون را نشانه رفته بود، منهدم کرد.

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، در بیانیه خود اضافه کرد که در این واقعه هیچ تلفاتی و یا خسارتی به کشتی‌های آمریکایی، ائتلاف یا تجاری گزارش نشده است.

شبه‌نظامیان حوثی در یمن به عنوان یکی دیگر از گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی، از اوایل آبان سال گذشته به بهانه حمایت از فلسطینی‌ها، بارها با موشک و پهپاد به کشتی‌های تجاری بین‌المللی در خلیج عدن و دریای سرخ حمله کرده‌اند.

حوثی‌ها طی ماه‌های اخیر علاوه بر حمله به کشتی‌های حاضر در آب‌های منطقه، در چندین نوبت حملات موشکی و پهپادی علیه بندر ایلات که حدود دو هزار کیلومتر از یمن دور است، ترتیب داده‌اند.

ایالات متحده و شرکای آن در واکنش به حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها از آبان سال ۱۴۰۲، بارها مواضع این گروه شورشی را هدف قرار داده‌اند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا از روز جمعه، ۲۷ بهمن، حوثی‌ها را به دلیل حملات‌شان به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ بار دیگر در فهرست «تروریست‌های جهانی به طور ویژه تعیین‌شده» قرار داد.

XS
SM
MD
LG