لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۰:۵۵

اختصاصی؛ پسرعمه فردین جعفری: ماموران سپاه به سر او شلیک کردند؛ پدر فردین از سپاه شکایت کرد


فردین جعفری
فردین جعفری

پوریا گلباغیان، پسر عمه فردین جعفری شهروند کُرد دارای معلولیت ذهنی که روز شنبه در نزدیکی «آرامستان آیچی» سقز هدف شلیک «تک‌تیراندازهای سپاه پاسداران» قرار گرفت، می‌گوید سپاه خانواده فردین را تهدید کرده است که موضوع را رسانه‌ای نکنند.

به گفته آقای گلباغیان، فردین جعفری ساکن روستای اسلام‌آباد مقابل شهر سقز و «آرامستان آیچی» محل دفن مهسا ژینا امینی است.

او افزود فردین که ٢٨ سال سن دارد و کارگر ساختمان است، در سالگرد مهسا برای خرید وسایل خانه از طریق مسیر بانه- سقز به سوی سقز در حال حرکت بود که ماموران سپاه به او ایست می‌دهند.

اختصاصی؛ پسرعمه فردین جعفری: پدر فردین از سپاه پاسداران شکایت کرده است
لطفأ صبر کنيد

No media source currently available

0:00 0:02:30 0:00

پوریا گلباغیان به منوچهر پردل، خبرنگار صدای آمریکا گفت فردین از ترس تعداد زیاد نیروهای سپاهی و سلاح‌هایشان شروع به دویدن به سوی خانه کرد و ماموران با شلیک گلوله او را تعقیب کردند.

خانواده فردین با شنیدن صدای گلوله‌ها بیرون آمدند و شاهد بودند که او درحال دویدن است و نیروهای سپاهی با شلیک گلوله او را تعقیب می‌کنند.

به گفته آقای گلباغیان، در این حال گلوله‌ای به سر فردین برخورد کرد و او بر روی زمین افتاد که بلافاصله خانواده او را به بیمارستان انتقال دادند.

پوریا گلباغیان گفت پس از آن نیروهای سپاهی به خانه پدری فردین می‌ریزند و آنها را تهدید می‌کنند که این موضوع را رسانه‌ای نکنند و بگویند این کار آنها نبوده بلکه پیشمرگه‌های احزاب کردستان این کار را کرده‌اند.

آقای گلباغیان افزود هنوز هم رفت و آمد زیادی به خانه پدری فردین انجام می‌شود.

او افزود وضعیت سلامتی فردین بسیار وخیم و هوشیاری‌اش پایین است و هنوز گلوله را از سرش بیرون نیاورده‌اند.

به گفته اقای گلباغیان، پدر فردین در دادسرای نظامی از سپاه شکایت کرده‌ است.

شبکه حقوق بشر کردستان نیز پیش از این در گزارشی اعلام کرد وضعیت فردین جعفری، شهروند کُرد دارای معلولیت ذهنی که روز شنبه در نزدیکی «آرامستان آیچی» سقز هدف شلیک «تک‌تیراندازهای سپاه پاسداران» قرار گرفت وخیم است.

بر اساس این گزارش، بر اثر برخورد گلوله به بخش تمپورال (گیجگاه) سمت چپ سر این جوان، او دچار شکستگی جمجمه و تخریب بافت مغزی شده و هم اکنون با سطح هوشیاری ٣ در وضعیت وخیم است.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو نیز در گزارشی در همین ارتباط به نقل از «منابع مطلع» افزوده که فردین جعفری «از لحاظ ذهنی کم‌توان و مشمول تعریف اشخاص با نیازهای ویژه» است.

ماموران حکومتی جمهوری اسلامی در اولین سالگرد کشته شدن مهسا (ژینا) امینی، علاوه بر نظامی کردن فضای شهرها، اقدام به بازداشت ده‌ها نفر از شهروندان در سراسر ایران کردند.

ایالات متحده آمریکا و متحدانش ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مهسا و تمامی قربانیان چهاردهه سرکوب از سوی جمهوری اسلامی و در ادامه حمایت‌هایشان از حق آزادی بیان و تجمع ایرانیان، اقدام به وضع دور جدیدی از تحریم‌ها علیه مقامات و نهادهای مسئول سرکوب شهروندان ایرانی کردند.

XS
SM
MD
LG