لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۳:۰۰

افزایش موارد ابتلا به کرونا در ایران؛ ۲۷ نفر دیگر جان باختند


سیزده به‌در در تهران (۱۳ فروردین ۱۴۰۲)
سیزده به‌در در تهران (۱۳ فروردین ۱۴۰۲)

شماری از کارشناسان بهداشتی ایران با پایان تعطیلات نوروزی، نسبت به افزایش بیشتر موارد ابتلا به کرونا هشدار داده‌اند.

در این ارتباط، بر اساس آمار رسمی، بین روزهای ۱۴ تا ۱۵ فروردین، ۲۷ نفر دیگر نیز جان خود را در اثر ابتلا به کووید-۱۹ از دست دادند.

از اواخر اسفند سال گذشته تاکنون، حدود ۴۰۰ مرگ ناشی از کرونا در آمار رسمی وزارت بهداشت ایران ثبت شده است.

در حال حاضر، ۷۳۷ بیمار مبتلا به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند که این رقم در ۲۵ اسفند ۴۹۳ نفر بود.

در استان‌های شمال ایران، سفرهای نوروزی، یکی‌ از دلایل افزایش موارد ابتلا و بستری بوده است.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت شمال ایران گفته که میزان مبتلایان و مراجعان سرپایی و بستری نسبت به دو هفته پیش افزایش یافته است.

در حال حاضر، بر روی نقشه شیوع کرونا وزارت بهداشت، ۱۹ شهرستان در وضعیت قرمز (بسیار پرخطر) قرار دارند و ۴۵ شهر نیز وضعیت نارنجی (پرخطر) دارند.

  • کاهش مراجعه برای تزریق واکسن

در شرایطی که مقامات بهداشتی در ایران به طور مرتب بر لزوم تزریق دز یادآور واکسن تأکید می‌کنند، هنوز تعداد زیادی از افراد واجد شرایط، این دز را دریافت نکرده‌اند و تعداد دزهای تزریقی هنوز به ۳۲ میلیون نفر نیز نرسیده است.

رئیس گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفته است که در مراکز این استان روزانه کمتر از ۱۰۰ دز تزریق می‌شود. این در شرایطی است که به گفته فیض‌الله برزگر، ظرفیت تزریق روزانه در این استان، ۵ هزار دز واکسن است.

روند افزایشی کرونا در این استان رنگ قرمز را به این گوشه از نقشه بازگردانده است.

سر‌پرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفته که از اسفند ماه، تعداد بستری‌ها حدود ۲ برابر افزایش پیدا کرده است.

از سوی دیگر معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اعلام کرد که نیمی از فوتی‌های خوزستان هیچ‌گونه واکسنی دریافت نکرده بودند.

  • نبود واکسن‌های مؤثر علیه امیکرون در ایران

در حال حاضر، بسیاری از کشورهای جهان، واکسن‌های دوظرفیتی مبتنی بر فن‌آوری «ام آر ان ای» را برای مقابله با شاخه‌های مختلف امیکرون از جمله بی‌اِی.۴ و بی‌اِی.۵ تزریق می‌کنند.

در ایران، تنها واکسن طراحی شده برای امیکرون، برکت‌پلاس است که مختص سویه بی‌اِی.۱ است و جزئیات مطالعات بالینی آن نیز در دسترس نیست.

علی خامنه‌ای که واکسن‌های غربی را ممنوع کرد تا تمرکز بر روی تولید داخلی گذاشته شود، در سخنان اخیر خود به مناسبت نوروز بار دیگر تولید واکسن در داخل ایران را ستود و به رغم نبود تحریم دارویی، دوباره به موضوع تحریم در این زمینه اشاره کرد.

XS
SM
MD
LG