لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۵:۳۷

اختصاصی؛ برادر محمد حاجی‌رسولی، از جانباختگان اعتراضات: تا تحقق آزادی از پا نخواهیم نشست


هیوا حاجی‌رسولی، برادر محمد حاجی‌رسولی از جانباختگان اعتراضات به کشته‌شدن مهسا (ژینا) امینی
هیوا حاجی‌رسولی، برادر محمد حاجی‌رسولی از جانباختگان اعتراضات به کشته‌شدن مهسا (ژینا) امینی

هیوا حاجی‌رسولی، برادر محمد حاجی‌رسولی از جانباختگان اعتراضات به کشته‌شدن مهسا (ژینا) امینی، در گفت‌وگویی با بخش فارسی صدای آمریکا گفت خانواده کشته‌شدگان اعتراضات تا زمان تحقق آزادی از پا نخواهند نشست و اجازه نخواهند داد «خون شهیدانمان» هدر رود.

به گفته او، «رژیم جمهوری اسلامی» به‌رغم تلاش فراوان در فرونشاندن «جنبش زن، زندگی، آزادی» ناکام مانده و «روز به روز ضعیف‌تر می‌شود.»

هیوا حاجی‌رسولی در گفت وگو با منوچهر پردل گفت اگرچه «رژیم» فشار زیادی به «خانواده شهدا» آورد که دست از دادخواهی بردارند، اما مردم خود بدون اطلاع این خانواده‌ها با برپایی مراسم‌ در مزار عزیزان‌شان یاد و خاطره آنها را گرامی داشتند.

او ضمن تمجید از همبستگی میان اقوام ایرانی تصریح کرد اتحاد میان آنها تا زمان تحقق اهداف‌شان ادامه خواهد داشت.

هیوا حاجی‌رسولی در اواخر اسفند سال گذشته در گفت‌وگویی اختصاصی با بخش فارسی صدای آمریکا گفته بود برادرش محمد به دنبال بازداشت و دو هفته زندان، به دلیل مریضی به قید وثیقه آزاد و به بیمارستانی در تبریز منتقل شده بود.

به گفته او، وضعیت جسمی محمد پس از دو هفته بستری در تبریز بهبود یافت اما دوباره به زندان بازگردانده شد و تحت شکنجه قرار گرفت.

همزمان گروهی از خانواده قربانیان اعتراضات و کشته‌های سال‌های اخیر با انتشار یک متن مشترک بر روی حساب‌های خود در شبکه‌های اجتماعی به احضار و فشارها از سوی نهادهای قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی واکنش نشان دادند و گفتند: قسم به خون یاران، ایستاده‌ایم تا پایان.

همچنین در آستانه سالگرد کشته شدن مهسا (ژینا) امینی و در ادامه فشارهای امنیتی بر خانواده‌های دادخواه، لیلا مهدوی، مادر سیاوش محمودی، پس از تفتیش خانه و توقیف تلفن همراهش، به دادسرای اوین احضار شد.

در همین ارتباط، پدر یکی از جان‌باختگان دوشنبه به صدای آمریکا گفت مقامات امنیتی جمهوری اسلامی خانواده‌های دادخواه را تهدید کرده‌اند که اگر در سالگرد مهسا آنها را بیرون و در مکان‌های عمومی ببینند، تبعات سنگینی در پی خواهد داشت.

در روزهای گذشته شماری از اعضای این خانواده‌های دادخواه از جمله ماشالله کرمی، نسرین علیزاده، فرامرز براهویی، و مهسا یزدانی بازداشت شده‌اند و برخی دیگر به مراجع قضایی احضار شده‌اند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده، ۲۷ تیر در پاسخ به پرسش خبرنگار بخش فارسی صدای آمریکا گفته است که جمهوری اسلامی از اعتراضات اخیر عبرت نگرفته است.

XS
SM
MD
LG