لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۲:۵۲

وزنه‌برداران ایران و اسرائیل با هم عکس گرفتند؛ مصطفی رجایی «مادام‌العمر» محروم شد


مصطفی رجایی، وزنه‌بردار پیشکسوت ایرانی در کنار ورزشکار اسرائیلی. تصویر برگرفته از ویدیو.
مصطفی رجایی، وزنه‌بردار پیشکسوت ایرانی در کنار ورزشکار اسرائیلی. تصویر برگرفته از ویدیو.

در پی عکس گرفتن دو ورزشکار ایرانی و اسرائیلی در جریان رقابت‌های قهرمانی پیشکسوتان جهان، فدراسیون وزنه‌برداری جمهوری اسلامی مصطفی رجایی، ورزشکار ایرانی را برای همیشه از «حضور در کلیه اماکن ورزشی» محروم و سرپرست تیم اعزامی را برکنار کرد.

فدراسیون وزنه‌برداری جمهوری اسلامی چهارشنبه هشت شهریور در بیانیه‌ای اعلام کرد که «اقدام وزنه‌بردار پیشکسوت تیم ایران» با «آرمان‌های» جمهوری اسلامی در «مغایرت» است و آن را «به‌شدت محکوم می‌کند.»

تیم شش نفره وزنه‌برداری پیشکسوتان ایران در مسابقات جهانی در لهستان با کسب یک مدال طلا و چهار نقره، به مقام پنجم رسید. مصطفی رجایی یکی از ورزشکاران بود که در این رقابت‌ها به مدال نقره دست یافت.

ورزشکاران ایرانی دهه‌ها است که از رویارویی با حریف‌های اسرائیلی در رقابت‌های جهانی منع می‌شوند. اما پیش از این، مقامات جمهوری اسلامی همواره عمدی بودن شکست‌ها و آسیب‌دیدگی‌های ورزشکاران ایرانی برای خودداری از رویارویی با ورزشکاران اسرائیلی را انکار کرده‌ و مدعی شده بودند که این ورزشکاران با میل و رضایت خود مقابل رقبای اسرائیلی حاضر نمی‌شوند.

اما اکنون در این بیانیه اذعان شده که مواضع فدراسیون وزنه‌برداری با مواضع جمهوری اسلامی همسو است و با «خاطی» معرفی کردن مصطفی رجایی، او «مادام‌العمر» از حضور در «کلیه اماکن ورزشی» محروم شده است.

عکس مشترک دو وزنه‌بردار ایرانی و اسرائیلی
عکس مشترک دو وزنه‌بردار ایرانی و اسرائیلی

در بیانیه فدراسیون وزنه‌برداری همچنین افزوده شده که حمید صالحی‌نیا، سرپرست تیم اعزامی» هم برکنار شده و «پس از بررسی‌های بیشتر» با دیگر افراد «خاطی» نیز «برخورد جدی و قاطع صورت خواهد گرفت.

فدراسیون وزنه‌برداری جمهوری اسلامی ایران به طور رسمی اعلام کرده که از «آرمان‌های» روح‌الله خمینی بنیان‌گذار و علی خامنه‌ای رهبر کنونی جمهوری اسلامی «پیروی کامل» می‌کند و اسرائیل را «به رسمیت نمی‌شناسد.»

این اقدام فدراسیون وزنه‌برداری پس از آن رخ داد که ایرنا، خبرگزاری جمهوری اسلامی، هفتم شهریور ویدئویی که عکس مشترک گرفتن ورزشکاران چند کشور، از جمله ایران و اسرائیل را نشان می دهد منتشر کرد و در صحنه‌ای، ورزشکار اسرائیلی با دعوت از مصطفی رجایی، با او نیز عکس می‌گیرد.

این خبرگزاری دولتی با اعلام این که «در نظام اسلامی ایران ارزش‌هایی تعیین شده که بسیار بالاتر از مدال جهان و المپیک هستند» مدعی شد که ورزشکار پیشکسوت «از خطوط قرمز نظام تخطی» کرده و فدراسیون باید در مقابل او و حمید صالحی‌نیا، سرپرست تیم، «اقدام عاجل» کند.

تصویری از وزنه‌برداران پیشکسوت در رقابت‌های جهانی لهستان
تصویری از وزنه‌برداران پیشکسوت در رقابت‌های جهانی لهستان

سعید ملایی عضو پیشین تیم ملی جودو ایران که در سال ۲۰۱۸ قهرمان جهان شده بود، در مسابقات جهانی ۲۰۱۹ شهر توکیو با فشار فدراسیون جودو ایران وادار به شکست مصلحتی شد تا با نماینده جودو اسرائیل مبارزه نکند.

پس از آن، امیرمحمد یزدانی، آزادکار تیم ملی کشتی ایران در وزن ۷۰ کیلوگرم، پس از اعلام قرعه برای مسابقه با جاشوا فاین سیلور، حریف اسرائیلی، به دلیل «سر وزن نرسیدن» از مسابقات جهانی باز ماند.

دخالت مقامات جمهوری اسلامی در ورزش، موجی از مهاجرت و پناهندگی قهرمانان ورزشی ایرانی را در طول سال‌های گذشته در پی داشته است.

همچنین، مقامات حکومتی برای اعزام ورزشکاران ایران به رویدادهای ورزشی جهانی برای اطمینان از بازگشتشان به کشور، از آنها وثیقه‌های سنگین می‌گیرند.

پیش از این، شقایق باپیری، خانم گل هندبال ایران، در مصاحبه‌ای اختصاصی با صدای آمریکا گفته که اگر از بازیکنان تیم چک یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی برای وثیقه نگرفته بودند، هیچ یک از اعضای تیم به ایران برنمی‌گشتند.

XS
SM
MD
LG