لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۴:۴۴

ادعای خامنه‌ای در دیدار با گروهی از کارگران: جیب‌ها «پُر» و کشور «ثروتمند» می‌شود


علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی روز ۵ اردیبهشت در دیدار «گزینشی» با گروهی از کارگران مدعی شد که با جهش تولید، کشور و آحاد مردم ثروتمند و جیب و دست کارگر پُر می‌شود.

بنابر گزارش رسانه‌های ایران، علی خامنه‌ای در این دیدار تاکید کرد که «کارگر ماهر، با روحیه و پرانگیزه» رکن «جهش تولید» و تحقق شعار سال نیازمند مشارکت مردم است.

آمارها اما نشان می‌دهند که بخش قابل توجهی از متقاضیان کار به علت معضلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، از بازار کار خارج شده و مهاجرت نیروی انسانی از کشور به بالاترین میزان تاریخی خود رسیده است.

روزنامه جهان صنعت دی‌ماه ۱۴۰۲ نوشته بود: «جامعه کارگری ایران به دنبال مهاجرت به عراق و به خصوص شهر اربیل هستند.» به نوشته این روزنامه، کشورهایی مانند عربستان، بحرین و کویت، ترکیه، آذربایجان و امارات از دیگر مقاصد نیروی کار ایرانی است.

رسول صادقی عضو کارگروه مهاجرت نخبگان فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی هم دی ماه سال گذشته گفته بود که بر اساس یک پیمایش ملی تحت عنوان «سرمایه اجتماعی» میل به مهاجرت جمعیت ایرانی بالای ۱۸ ساله از ۲۳ درصد در سال ۹۳ به ۴۶ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

خامنه‌ای همچنین مدعی شد که «برخی جوانان نه میل به کار دارند نه در جستجوی آن هستند و برخی هم فقط پشت میز نشینی را کار می‌دانند.»

منتقدان اما این ادعای رهبر جمهوری اسلامی را فرار به جلو دانسته و بر این باورند که نبود شغل مناسب در کنار دستمزد پایین و ناترازی درآمد و هزینه باعث شده که مشاغل فعلی بدون متقاضی بماند.

استناد شماری از کارشناسان نیز به گزارش خبرگزاری تسنیم در دی ماه ۱۴۰۲ است که نوشته بود ساعت کاری زیاد در طول روز و سختی کار در مقابل دستمزد پایین، باعث شده است که کارگران شاغل واحدهای تولیدی پس از یک سال به سمت شغلهای دیگر و با اولویت شغلهای کاذب بروند چرا که حتی دستفروشی نیز درآمد به مراتب بیشتری از کارکردن در کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی دارد.

علی خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان روز چهارشنبه خود تحریم‌ها را در حال کم‌اثر شدن دانست و به نقل از منابع بین‌المللی گفت که افزایش تولید ناخالص ملی در ایران رخ داده است.


روزنامه دنیای اقتصاد هفتم اسفند گذشته در همین رابطه نوشت که رشد اقتصادی رخ داده در کشور رشد مولد نبوده و مردم تاثیر آن را احساس نمی‌کنند.

به نوشته این روزنامه بررسی داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد زیرگروه‌هایی که بیشترین رشد را در میان رشته فعالیت‌های عمده اقتصادی داشته‌اند غالبا وجهه تولیدی نداشته و بیشتر فعالیت‌های واسطه‌گری و نفتی را شامل می‌شوند.

بر اساس گزارش‌ها در حال حاضر متوسط کشوری خط فقر به نزدیک ۲۴ میلیون تومان و در تهران به بالای ۳۰ میلیون تومان رسیده است اما حداقل مزد در سال جاری اندکی بیشتر از ۱۱ میلیون تومان است، رقمی که علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی هیچ اشاره‌ای به آن و به اعتراضات کارگران درباره این میزان کم دستمزد نکرد.

XS
SM
MD
LG