لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۸:۵۳

امید قدیمی، عضو خانواده‌های دادخواه، به ۴۰ ماه زندان محکوم شد


امید قدیمی، عضو خانواده‌های دادخواه و برادر فواد قدیمی
امید قدیمی، عضو خانواده‌های دادخواه و برادر فواد قدیمی

دادگاه انقلاب اسلامی شهرستان دیواندره در استان کردستان، امید قدیمی، برادر فواد قدیمی و از اعضای خانواده‌های دادخواه، را به ۴۰ ماه حبس و پرداخت جریمه نقدی محکوم کرد.

بر پایه رای دادگاه، آقای قدیمی به اتهام «عضویت در گروهک تروریستی کومله» به ۳۲ ماه حبس، بابت اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۸ ماه حبس و برای اتهام «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» به پرداخت ۸۵ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شده است.

به طور معمول، دستگاه‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی منتقدان و مخالفان و همچنین فعالان سیاسی و خانواده‌های دادخواه را به ارتباط با سازمان‌های مخالف متهم می‌کنند.

در این ارتباط، امید قدیمی در صفحه اینستاگرام خود ضمن انتشار نسخه‌ای از رای دادگاه، اتهامات منتسب به خود را رد کرد و نوشت: « هزار بار گفتم و میگم نه به جایی وصلم و نه از کسی خط می‌گیرم. فقط و فقط دادخواه خون برادرم.»

او همچنین درباره محکومیت تعیین شده، از قابل اجرا بودن ۱۰ ماه حبس خود خبر داده است.

در رای دادگاه انقلاب اسلامی دیواندره، اجرای دو سوم مجازات امید قدیمی به مدت یک سال تعلیق شده است.

امید قدیمی روز شانزدهم شهریور ۱۴۰۲ به دست ماموران جکومتی جمهوری اسلامی بازداشت و روز چهارم دی‌ماه به قید وثیقه آزاد شد.

برادرش، فواد قدیمی، در جریان اعتراضات سراسری پس از کشته‌شدن مهسا(ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد در شهریور ۱۴۰۱ بر اثر اصابت گلوله جان باخت.

«آزار و اذیت» خانواده‌های جان‌باختگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ به وسیله نهادهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی بارها از سوی نهادهای حقوق بشری مورد انتقاد قرار گرفته است.

کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل هم در نخستین گزارش خود در ۱۸ اسفند سال قبل، جمهوری اسلامی را به «ارتکاب نقض جدی حقوق بشر» و «جنایت علیه بشریت» در جریان «سرکوب خشونت بار اعتراضات مسالمت آمیز و تبعیض فراگیر علیه زنان و دختران» متهم کرد.

XS
SM
MD
LG