لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۸:۴۰

اعتراضات به گرانی بنزین | کشته شدن یک نفر در سیرجان تائید شد


تصویری از درگیری ماموران با معترضان در تبریز
تصویری از درگیری ماموران با معترضان در تبریز

در حالی اعتراضات به افزایش نرخ بنزین در شهرهای مختلف ایران ادامه دارد و به خشونت کشیده شده است، که کشته شدن یک معترض در این درگیری‌ها به صورت رسمی تایید شد.

محمد محمود آبادی سرپرست فرمانداری سیرجان روز شنبه ۲۵ آبان ماه تایید کرد که یک نفر از «مردم عادی» در اعتراضات جمعه شب ۲۴ آبان ماه در شهر سیرجان کشته شده است.

او افزود که در این اعتراضات «یکسری افراد مجروح» شدند اما این مقام مسئول تعداد افراد مجروح شده را عنوان نکرده است.

محمودی آبادی همچنین گفته است که نیروهای امنیتی «دستور شلیک مستقیم» را نداشتند و فقط برای حفاظت از مخازن حساس سوخت کشور «مجوز شلیک تیر هوایی داشتند که این کار را نیز انجام داده‌اند.»

پیش از این ویدئوهایی منتشر شده و گزارش شده بود که یکی از معترضان در تیراندازی ماموران در اعتراضات شب گذشته سیرجان جان خود را از دست داده است. همچنین آماری از مجروحان احتمالی این اعتراضات نیز در دست نیست.

این اعتراضات روز شنبه نیز در بسیاری از شهرهای ایران ادامه یافت و به خشونت کشیده شد. تصاویر منتشر شده از اعتراضات در بوشهر نشان می دهد که ماموران از خودروهای آبپاش برای متفرق کردن معترضان استفاده کرده اند. همچنین ماموران در شهرهای مختلف از جمله ساوه اقدام به تیراندازی هوایی کرده اند.

ماموران در تهران، شیراز، اصفهان، ارومیه از گاز اشک اور استفاده کردند و معترضان در شهرهای مختلف از سوی پلیس مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند. برخی گزاش‌ها حاکی از بازداشت تعدادی از معترضان است.

دولت ایران بدون اعلام قبلی بامداد جمعه ۲۴ آبان ناگهان قیمت بنزین آزاد را سه برابر کرد که این تصمیم با اعتراض مردم روبرو شود.

درآمد نفتی جمهوری اسلامی براثر تحریم‌های ایالات متحده کاهش شدیدی در یکسال اخیر داشته است.

آمریکا می‌گوید جمهوری اسلامی ثروت کشور خود را به جای مردم، صرف حمایت از گروه‌های تروریستی و بی ثبات سازی در خاورمیانه می‌کند. پرزیدنت ترامپ پیشنهاد مذاکره مستقیم به مقامات ایران را داده اما آیت الله خامنه‌ای با هرگونه مذاکره مخالفت کرده است.

https://gdb.voanews.com/6A93B43A-98B2-45DB-8109-0792592FEB29.gif

XS
SM
MD
LG