لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۱:۲۳

اعتراضات به گرانی بنزین؛ دستگیری دست‌کم ۴۰ معترض در شهر یزد تایید شد


تصویری از حمله ماموران به معترضان در تبریز
تصویری از حمله ماموران به معترضان در تبریز

پس از اعتراضات گسترده در ایران، در حالی که گزارش‌ها حاکی از دست کم کشته شدن هفت نفر در این اعتراضات است، بنابر گزارش‌های رسمی دست کم ۴۰ نفر در اعتراضات شهر یزد دستگیر شده اند.

اعتراضات مردم به گرانی ناگهانی نرخ بنزین که از روز جمعه ۲۴ آبان ماه آغاز شده است با سرکوب شدید نیروهای امنیتی و پلیس روبرو شده و به خشونت کشیده شده است.

تصاویر منتشر شده و گزارش‌های رسیده به دست صدای آمریکا نشان می‌دهد که در اعتراضات دو روز گذشته دست کم هفت معترض کشته شده‌اند. با این حال گزارش‌های دیگری نیز از سوی رسانه ها اعلام شده که حاکی از کشته شدن دست کم ۱۰ نفر در این اعتراضات است. صدای آمریکا تا این لحظه نمی تواند به طور مستقل این آمار را تایید کند.

از سوی دیگر علی خامنه‌ای روز یکشنبه ۲۶ آبان ماه در سخنرانی خود نیز جان باختن «تعدادی» در اعتراضات اخیر را تایید کرده است و بار دیگر از تصمیم «سران قوا» برای گران کردن نرخ بنزین «حمایت» کرد.

همچنین محمد حدادزاده، دادستان عمومی و انقلاب یزد نیز روز یکشنبه ۲۶ آبان ماه دستگیری ۴۰ نفر در اعتراضات این شهر را تایید کرده است. او مدعی شده که اغلب دستگیرشدگان از «اتباع بیگانه» و «غیر یزدی» بوده‌اند.

با این حال هنوز آمار رسمی و دقیق دستگیر شدگان و افرادی که در اعتراضات اخیر در ایران کشته و زخمی شده‌اند گزارشی در دست نیست.

اعتراضات به گرانی بنزین از روز جمعه ۲۴ آبان ماه و پس از پس از انتشار ناگهانی خبر گرانی بنزین، در شهرهای مختلف ایران از جمله مشهد، خوزستان، اهواز، خرمشهر، بهبهان آغاز، و به مرور به تمام مناطق کشور کشیده شد. طی دو روز گذشته اخبار و ویدئوهای مختلفی تجمع های اعتراضی و شعارهای مردم علیه حکومت در شهرهای مختلف منتشر شده است.

جمهوری اسلامی شنبه شب اینترنت را در شهرهای بزرگ قطع کرد و مورگان اورتگاس سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در واکنش به این اقدام رژیم ایران گفت: «ما تلاش ها برای قطع اینترنت را محکوم می کنیم. بگذارید آنها [مردم] حرف‌شان را بزنند!»

آمریکا می‌گوید جمهوری اسلامی ثروت کشور خود را به جای مردم، صرف حمایت از گروه های تروریستی و بی ثبات سازی در خاورمیانه می‌کند.

ایالات متحده همچنین بارها فساد مالی نهادینه و غارت دارایی‌های خدادادی ایران توسط وابستگان رژیم حاکم بر این کشور را محکوم کرده و آنها را از جمله عوامل اصلی مشکلات اقتصادی و مالی ایران دانسته است. از جمله چندی پیش مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در چند توئیت درباره مقام‌های جمهوری اسلامی گفته بود که آنها به جای کمک به مردم درگیر فساد شده‌اند.

https://gdb.voanews.com/6A93B43A-98B2-45DB-8109-0792592FEB29.gif

XS
SM
MD
LG