لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۴:۱۸

سفیر جمهوری اسلامی در دمشق: اسرائیل با اف-۳۵ و شش موشک به کنسولگری حمله کرد


حسین اکبری (راست) در کنار وزیر امورخارجه سوریه، فیصل مقداد.
حسین اکبری (راست) در کنار وزیر امورخارجه سوریه، فیصل مقداد.

حسین اکبری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه، در سخنانی مدعی شد اسرائیل با جنگنده اف-۳۵ و شش موشک به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران که در کنار سفارت حکومت در دمشق است، حمله کرده است.

او گفت زمان حمله در دفتر محل کار خود در داخل سفارت بود.

سفیر جمهوری اسلامی اذعان کرد شماری از «مستشاران نظامی» ایرانی در این حمله منتسب به اسرائیل کشته شده‌اند.

در ادبیات حکومتی جمهوری اسلامی، از فرماندهان و اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه و دیگر کشورهای منطقه با عنوان «مستشاران نظامی» یاد می‌شود.

اکبری در مصاحبه‌ای با تلویزیون حکومتی ایران اسرائيل را مسئول این حمله دانست و مدعی شد که جمهوری اسلامی به «همه» حملات قبلی اسرائيل پاسخ داده است. او در تائید این ادعای خود هیچ موردی را به طور مشخص بیان کرد.

او همچنین در سخنان خود اینطور بیان کرد که اسرائيل پیش از این به اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی حمله نکرده بود. جمهوری اسلامی سابقه طولانی در هجوم به سفارت‌خانه‌ها‌ و اماکن دیپلماتیک در تهران و دیگر شهرهای ایران دارد.

حسین اکبری همچنین گفت پنج تا هفت نفر در این حمله کشته شده‌اند و اسامی آنها بعدتر اعلام خواهد شد.

حساب کاربری روزنامه شرق در سکوی شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) به نقل از یک کانال‌ تلگرامی نزدیک به سپاه نوشت که در حمله روز دوشنبه ۱۳ فروردین سه فرمانده سپاه کشته شدند.

در این گزارش نام آنها سرتیپ محمدرضا زاهدی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (شاخه نیروی قدس سپاه در سوریه و لبنان)، سرتیپ حسین امین الله، رئیس ستاد کل نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (شاخه نیروی قدس سپاه در سوریه و لبنان)، و سرلشکر حاج رحیمی، «دوست صمیمی و جانشین زاهدی» منتشر شده و گفته شده که « حاج رحیمی» نیز از شاخه نیروی قدس سپاه در سوریه و لبنان بوده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، فیصل مقداد، وزیر امور خارجه سوریه، در سفارت حکومت ایران در دمشق حضور یافت و در مکالمه‌ای تلفنی با همتای ایرانی خود، حسین امیرعبداللهیان، این حمله «اسرائیل» را محکوم کرد.

وزیر امور خارجه سوریه همچنین به حسین اکبری، سفیر جمهوری اسلامی در سوریه، تسلیت گفت.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی نیز در اظهاراتی این حمله را به اسرائيل نسبت داد و گفت تهران حق خود را برای «اقدامات متقابل» محفوظ می‌دارد و در «نوع واکنش و تنبیه متجاوز» تصمیم می‌گیرد اما فعلا مشغول «بررسی» ابعاد حمله است.

در حملات سال‌های اخیر منتسب به اسرائيل در داخل و خارج از ایران، شمار قابل توجهی از فرمانده‌هان سپاه پاسداران به اشکال مختلف کشته شده‌اند.

XS
SM
MD
LG