لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۸:۴۷

چین می‌گوید حکومت ایران می‌تواند «موقعیت را مدیریت کند» و از تنش‌های بیشتر جلوگیری کند


پس از تماس تلفنی وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، مقام ارشد چین می‌گوید که معتقد است ایران می‌تواند «به خوبی از پس اوضاع برآید و از آشفتگی بیشتر منطقه در امان بماند» و در عین حال از حاکمیت و کرامت خود محافظت کند.

خبرگزاری رویترز به نقل از گزارش خبرگزاری شین‌هوا خبر داده که امیرعبداللهیان به وانگ می‌گوید که ایران از تنش‌های منطقه‌ای آگاه است، مایل به خویشتنداری است و قصد تشدید بیشتر تنش‌ها را ندارد.

وانگ ادعای حکومت ایران را تکرار می‌کند که پرتاب حدود ۳۵۰ موشک و پهپاد به اسرائیل در اوایل روز یکشنبه اقدامی «محدود» بود که برای دفاع از خود انجام شد. این حمله به عنوان تلافی حمله منتسب اسرائیل به ساختمانی در مجاورت سفارت جمهوری اسلامی در دمشق انجام شد که در آن یک مقام ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دیگر اعضای سپاه پاسداران کشته شدند.

وانگ ضمن محکوم کردن حمله اسرائیل، از جمهوری اسلامی ایران برای هدف نگرفتن کشورهای منطقه و همسایه در هنگام حمله به اسرائیل تشکر کرد.

خبرگزاری شین‌هوای چین می‌گوید وانگ همچنین به فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر خارجه عربستان سعودی گفته است که چین مایل است با ریاض همکاری کند تا از تشدید تنش بیشتر در خاورمیانه جلوگیری کند.

وزیر امور خارجه عربستان با بیان اینکه ریاض به شدت از چین انتظار دارد نقش فعال و مهمی در این زمینه ایفا کند، گفت که کشورش مایل است ارتباطات و هماهنگی با چین را برای برقراری آتش بس فوری و بدون قید و شرط در غزه تقویت کند. به گزارش شین‌هوا، فیصل گفت که عربستان سعودی «کاملاً» به چین اعتماد دارد و مایل است برای توسعه پایدار همکاری‌های دوجانبه پیگیر باشد.

تنش‌ها در خاورمیانه بالا گرفته است زیرا ارتش اسرائیل متعهد شده است به حمله جمهوری اسلامی پاسخ دهد و چندین کشور خواستار خویشتن‌داری شده‌اند. از زمان حمله موشکی شنبه شب، کشورهای متعددی سفیران حکومت ایران را احضار کرده‌اند.

در همین زمینه کانال ١٢ اسرائیل در گزارشی اعلام کرد کابینه جنگی این کشور تصمیم گرفته «به وضوح و نیرومندانه» پاسخ حمله موشکی و پهپادی شنبه شب حکومت ایران را بدهد.

مطابق این گزارش، واکنش اسرائیل حامل این پیام خواهد بود که این کشور اجازه نخواهد داد حمله با این بزرگی «بدون پاسخ بماند.»

این گزارش می‌افزاید که هدف دیگر واکنش این خواهد بود که به جمهوری اسلامی اجازه ندهد «معادله» مورد نظر خود طی روزهای اخیر را ایجاد کند.

به گزارش تایمز اسرائیل، به نظر می‌رسد منظور کابینه جنگی این است که از عادی‌سازی حمله مستقیم جمهوری اسلامی به اسرائیل در صورت تداوم حملات اسرائیل به مواضع و منافع حکومت ایران در آینده جلوگیری کند.

XS
SM
MD
LG