لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۷:۱۶

پیام مایک پنس در چهلمین سالگرد اشغال سفارت آمریکا: تندروهای اسلامی در ایران به صدور تروریسم ادامه می دهند


معاون رئیس جمهوری ایالات متحده در سالگرد اشغال سفارت آمریکا در تهران، در پیامی یاد گروگان‌های آمریکایی آن حادثه را گرامی داشت.

مایک پنس دوشنبه ۱۳ آبان در پیامی در توئیتر نوشت: «امروز ما به آمریکاییان شجاعی افتخار می کنیم که ۴۴۴ روز را در حبس در ایران در دستان تندروهای اسلامی تحمل کردند، که همچنان به صدور تروریسم در سراسر جهان ادامه می‌دهند.»

آقای پنس در ادامه پیام خود اضافه کرد: «پس از چهل سال، میراث آنها همچنان پابرجاست و ما هرگز رنج و فداکاری آنها را فراموش نخواهیم کرد.»

پیشتر، کاخ سفید نیز در چهلمین سالگرد گروگانگیری کارکنان و دیپلمات های آمریکایی توسط ایران، بیانیه‌ای صادر کرد.

در این بیانیه که روز دوشنبه منتشر شد، آمد: «چهل سال پیش در چنین روزی شبه‌نظامیان ایرانی به سفارتخانه ایالات متحده در تهران یورش بردند و بیش از ۵۰ آمریکایی را برای مدت ۴۴۴روز گروگان گرفتند. امروز ما قربانیان آن اقدام گستاخانه را گرامی می‌داریم.»

کاخ سفید در ادامه تاکید کرد: «رژیم ایران به هدف قرار دادن غیرنظامیان بیگناه و استفاده از آنها به عنوان ابزار روابط خارجی شکست‌خورده‌اش، ادامه می‌دهد. تا زمانی که ایران این رفتار، و سایر رفتارهای خصمانه‌اش را تغییر ندهد، ما به اعمال تحریم‌های فلج‌کننده ادامه خواهیم داد.»

در پایان بیانیه کاخ سفید آمده است: «رژیم ایران باید انتخاب کند. آن رژیم می‌تواند به جای این که بزرگترین حکومت حامی تروریسم در جهان باشد، مردم ایران را در اولویت نخست قرار دهد. این رژیم می‌تواند صلح را جایگزین گروگان‌گیری، قتل، خرابکاری، دزدی دریایی، و حمله به بازارهای نفتی جهان کند. ایالات متحده خواستار صلح است و ما از مردم ایران پشتیبانی می‌کنیم. اکنون زمان آن رسیده که رژیم ایران نیز چنین کند.»

به دنبال اشغال سفارت آمریکا در تهران و بازداشت کارکنان آن، ایالات متحده در تاریخ ۷ آوریل ۱۹۸۰ روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد. گروگان‌ها در نهایت در تاریخ ۲۰ ژانویه ۱۹۸۱ آزاد شدند؛ با این حال، روابط دیپلماتیک همچنان قطع ماند و در حال حاضر سوئیس حافظ منافع آمریکا در ایران است.

بیشتر بخوانید:‌
از صفحه ویژه صدای آمریکا درباره «چهل سال گروگانگیری» دیدن کنید:

مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده با گروگان‌های پیشین آمریکایی و خانواده‌هایشان که ۴۰ سال پیش برای ۴۴۴ روز به اسارت گرفته شدند و همچنین گروهی از خانواده آمریکایی هایی که در حال حاضر در ایران زندانی هستند، دیدار و گفتگو کرد.

سازمان‌های حقوق بشر می‌گویند هدف ایران از بازداشت شهروندان دو تابعیتی و غربی، استفاده از آنها به عنوان اهرم در چانه زنی های سیاسی با این کشورها است.

در حال حاضر چندین تن از شهروندان آمریکایی و غیرآمریکایی - از جمله سیامک و باقر نمازی، مایکل وایت، ژیو وانگ، ارس امیری، نازنین زاغری، و کامران قادری - در ایران زندانی هستند. از سرنوشت رابرت لوینسون، دیگر شهروند آمریکایی که بیش از دوازده سال پیش در ایران ناپدید شد، نیز اطلاعی در دست نیست.

وزارت خارجه ایالات متحده بارها بازداشت بی‌دلیل و خودسرانه شهروندان آمریکا و کشورهای دیگر، از جمله ایرانیان دوتابعیتی، توسط رژیم جمهوری اسلامی را محکوم کرده و خواستار آزادی بلافاصله و بی قید و شرط آنها شده است.

https://gdb.voanews.com/6A93B43A-98B2-45DB-8109-0792592FEB29.gif

XS
SM
MD
LG