لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۹:۱۷

تیم ملی فوتبال زنان ایران از المپیک ۲۰۲۴ پاریس بازماند


تیم ملی فوتبال زنان ایران- آرشیو
تیم ملی فوتبال زنان ایران- آرشیو

تیم ملی فوتبال زنان ایران در سومین و آخرین دیدار مرحله انتخابی المپیک پاریس با شکست در مقابل تیم ملی فوتبال زنان فیلیپین با نتیجه یک بر صفر ، از رسیدن به المپیک ۲۰۲۴ پاریس بازماند.

ملی‌پوشان ایرانی در این مرحله از بازی‌های انتخابی، از مجموع سه بازی در برابر تیم‌های استرالیا، فیلیپین و چین‌تایپه با دو شکست و یک تساوی حتی در صورت پیروزی بر تیم فیلیپین هم بختی برای صعود نداشتند.

  • تیم‌های رقیب ایران در دو مرحله انتخابی المپیک ۲۰۲۴ پاریس

زنان فوتبالیست ایران در مرحله نخست انتخابی المپیک ۲۰۲۴ پس از برتری یک‌ بر صفر در ‌ دیدار رفت مقابل میانمار و‌ تساوی در دیدار برگشت در برابر این تیم همچون دوره های گذشته به مرحله دوم انتخابی المپیک‌ راه پیدا کرد.

پس از قرعه کشی مرحله دوم و‌ تعیین سه کشور میزبان، تیم زنان ایران در گروه نخست مرحله دوم با تیمهای استرالیا، چین تایپه و فیلیپین هم‌گروه شد و ملی پوشان ایران یک‌هفته زودتر راهی محل برگزاری رقابتهای گروه یک، شهر پرت در غرب استرالیا شدند.

  • ترکیب بازیکنان

تیم ملی فوتبال زنان ایران با ترکیبی از بازیکنان میدان‌دیده و‌ باتجربه در این رقابتها حضور یافت.

ملیکا محمدی، سمانه چهکندی، بهناز طاهرخانی، زهرا قنبری، زهرا خواجوی، رها یزدانی، هستی فروزنده، زهرا سربالی، نگین زندی، منی حمودی، فاطمه شبان، گلنوش خسروی، فاطمه امینه برازجانی، مینا نافعی، فاطمه عادلی فاطمه مخدومی، سپیده نزهتی، شبنم بهشت، افسانه چترنور، محدثه زلفی، زینب عباسپور و حدیث بساط‌شیر بازیکنان انتخابی سرمربی جدید ایران در انتخابی المپیک ۲۰۲۴ بودند.

پس از تغییراتی در فدراسیون فوتبال ایران، مریم آزمون بار دیگر به سمت سر مربی تیم ملی برگزیده شد.

  • نتایج مسابقات تیم ملی فوتبال زنان ایران و هم‌گروه‌هایش

در شرایطی که تیم ملی فوتبال زنان ایران در نخستین دیدار خود در مصاف با استرالیای میزبان، دو بر صفر تن به شکست داد، این باخت کم‌گل مقابل تیم چهارم جام جهانی تحسین کارشناسان را برانگیخت.

تیم ملی فوتبال زنان در دومین دیدار مقابل تیم چین تایپه، با تساوی بدون گل متوقف شد و در آخرین دیدارش هم با یک گل مقابل تیم فیلیپین تن به شکست داد.

فیلیپین که در دیدار نخست خود با نتیجه چهار بر یک از سد چین تایپه گذشته بود با قبول هشت گل تسلیم استرالیا شد و‌ به این ترتیب ایران حتی در صورت برتری مقابل فیلیپین در بازی اخر خود نیز ۴ امتیازی می‌شد و ‌بختی برای صعود نداشت.

  • سه تیم صدر نشین و‌ یهترین تیم دوم

مرحله دوم رقابتهای انتخابی المپیک ۲۰۲۴ پاریس با حضور ۱۲ تیم در سه گروه متشکل از چهار تیم و به میزبانی سه کشور استرالیا، چین و‌ ازبکستان برگزار شد.

در حالی‌که تیم‌های اول هر گروه و بهترین تیم دوم راهی مرحله سوم انتخابی المپیک پاریس شدند تیم ایران با دو باخت و‌ یک‌تساوی در جایگاه سوم گروه خود به کارش خاتمه داد.
‌سه تیم‌ استرالیا، کره شمالی و ژاپن صدرنشین گروه های سه گانه به‌همراه ازبکستان به عنوان برترین تیم‌ دوم صعود کردند.

در گروه دوم، کره شمالی در آخرین دیدارش با برتری ۷ بر صفر در برایر تایلند، با هفت امتیاز و‌ تفاضل گل بالا به عنوان صدرنشین صعود کرد. هرچند تیم کره جنوبی در برابر چین در دیدار سوم‌ خود، با ۵ امتیاز از راهیابی به دور بعد بازماند.

در گرو‌ه سوم در ازبکستان، ژاپن با قدرت با کسب سه پیروزی به عنوان تیم نخست صعود کرد و‌ تیم ازبکستان با دو‌ پیروزی مقابل تیم‌های ویتنام و‌ هند با ۶ امتیاز به عنوان برترین تیم دوم گروه‌های سه گانه راهی دور سوم‌ شد.

بدین ترتیب، تیم‌ملی فوتبال زنان نیز همچون ‌تیم ملی مردان ایران از راهیابی به المپیک ناکام ماند تا در دور بعدی و‌ در مرحله انتخابی بازی‌های تابستانی ‌۲۰۲۸ لس‌آنجلس بخت خود را بیازماید.

با توجه به محدودیت‌های ورزش زنان در جمهوری اسلامی و‌ عدم تخصیص امکانات برابر با مردان، راهیابی به میادین جهانی در رشته‌هایی همچون فوتبال برای دختران و زنان ایران بسیار دشوار است.

به‌رغم اعمال حجاب اجباری برای بازیکنان تیم ملی فوتبال زنان ایران، صدا و سیمای جمهوری اسلامی از پخش مسابقات ورزشی زنان خودداری می‌کند.

XS
SM
MD
LG