لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۷:۱۹

رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند این کشور در حمله به منطقه‌ای در اصفهان از موشک «هوا به سطح» استفاده کرد


جنگنده اف‌۱۶ در حال شلیک موشک هوا به زمین «رام‌پیج»
Photo: Times of Israel
جنگنده اف‌۱۶ در حال شلیک موشک هوا به زمین «رام‌پیج» Photo: Times of Israel

بر اساس گزارش یک رسانه عبری در اسرائیل، موشک مورد استفاده در حمله منتسب به اسرائیل به یک پایگاه نظامی در نزدیکی شهر اصفهان در بامداد جمعه، یک موشک هوا به سطح ساخت داخل بود که لقب «رام‌پیج» دارد.

نشریه تایمز اسرائیل به نقل از رسانه عبری‌زبان «کان» نوشته که موشک «رام‌پیج» از روی عکس‌ها شناسایی شده است و همچنین با میزان خسارت وارده در این حمله مطابقت دارد.

این موشک ۴/۷ متری (۱۵ فوتی) همچنین می‌تواند با سرعت مافوق صوت حرکت کند که تشخیص و رهگیری با استفاده از سیستم‌های دفاع هوایی مانند «گنبد آهنین» را دشوار می‌کند.

اسرائیل بطور رسمی در مورد این حمله اظهار نظری نکرده است، در حالی که حکومت ایران این حادثه را «کم اهمیت» جلوه داده و اصرار دارد که تنها سه پهپاد کوچک - و بدون موشک - در حمله به اصفهان نقش داشته‌اند.

موشک رام‌پیج که بیش از نیم تن وزن دارد و در سال ۲۰۱۸ رونمایی شد، به گفته سازندگان آن، یعنی سیستم‌های صنایع نظامی اسرائیل و صنایع هوافضای اسرائیل، برای نفوذ و تخریب مناطق حفاظت‌شده مانند پناهگاه‌ها طراحی شده است.

گزارش «کان» ساعاتی پس از آن منتشر می‌شود که روزنامه نیویورک تایمز اعلام کرد در حمله ادعایی اسرائیل به پدافند هوایی جمهوری اسلامی در نزدیکی سایت هسته‌ای نطنز از موشکی با فناوری پیشرفته استفاده شده است که قادر به فرار از سیستم‌های راداری ایران بوده است.

در این گزارش به نقل از مقامات گفته است که این اقدام «برای وادار کردن ایران به فکر مجدد» قبل از حمله مستقیم دوباره به اسرائیل بوده است.

XS
SM
MD
LG