لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۷:۲۴

اختصاصی؛ کیان درخشان: یقین دارم پیروز می‌شویم و آزادی و دموکراسی را برقرار می‌کنیم


کیان درخشان، از زخمی‌شدگان اعتراضات به کشته‌شدن مهسا امینی در شهر سقز
کیان درخشان، از زخمی‌شدگان اعتراضات به کشته‌شدن مهسا امینی در شهر سقز

کیان درخشان، از زخمی‌شدگان سرکوب اعتراضات مردمی پس از کشته‌شدن مهسا امینی در شهر سقز، در گفت‌وگویی اختصاصی با صدای آمریکا گفت به راهی که انتخاب کرده افتخار می‌کند، و یقین دارد که مردم ایران پیروز می‌شوند و آزادی و دموکراسی را با شعار « زن، زندگی، آزادی» در ایران برقرار می‌کنند.

او در این مصاحبه به منوچهر پردل، خبرنگار صدای آمریکا، گفت ۲۶ شهریور سال گذشته در اولین روز اعتراضات در شهر سقز، زادگاه مهسا امینی، در حالی که همراه مردم شعار «زن، زندگی، آزادی» می‌داد، گلوله گاز اشک‌آوری را که ماموران امنیتی شلیک‌ کرده بودند، به سوی خودشان پرت کرد.

به گفته کیان، پس از آن ماموران جمهوری اسلامی مستقیم با تفنگ ساچمه‌ای به او شلیک کردند و نزدیک به ۱۰۰ ساچمه به او برخورد کرد بلافاصله مردم حاضر در محل او را به درمانگاه نزدیک و سپس بیمارستان شفا منتقل کردند.

کیان درخشان، از زخمی‌شدگان اعتراضات به کشته‌شدن مهسا امینی پس از شلیک گلوله ساچمه‌ای از سوی ماموران جمهوری اسلامی
کیان درخشان، از زخمی‌شدگان اعتراضات به کشته‌شدن مهسا امینی پس از شلیک گلوله ساچمه‌ای از سوی ماموران جمهوری اسلامی

کیان در ادامه گفت در سقز چند عمل بر روی او انجام شد اما به دلیل شدت جراحات، او به «بیمارستان امام رضا» در تبریز منتقل کردند. او در تبریز دوباره تحت چند عمل جراحی قرار گرفت و ١٨ روز در بخش آی‌سی‌یو بستری شد.

این زخمی‌شده اعتراضات در ادامه به نقل از خانواده‌اش گفت در آن زمان آن قدر سطح هوشیاری او پایین بوده که حتی اعضای خانواده‌اش را نمی‌شناخته است. او در حالی که سطح هوشیاری‌اش زیر ۵۰ درصد بود، به بخش عمومی منتقل شد و «بازجو-خبرنگار» از او «اعتراف تلویزیونی» گرفت.

کیان درخشان، از زخمی‌شدگان اعتراضات به کشته‌شدن مهسا امینی، در حال اعتراف اجباری در صدا و سیمای جمهوری اسلامی
کیان درخشان، از زخمی‌شدگان اعتراضات به کشته‌شدن مهسا امینی، در حال اعتراف اجباری در صدا و سیمای جمهوری اسلامی

کیان تصریح کرد بیشتر ۱۰۰ ساچمه هنوز در بدنش است و بازوی راست او دچار مشکل شده است. او افزود یک ساچمه هنوز در استخوانش است و عصبش را تحریک می‌کند.

همچنین دو ساچمه به نزدیکی نخاعش اصابت کرده و او را دچار درد خیلی شدیدی کرده است. چشم راست کیان به دلیل اصابت ساچمه دچار شش درجه افت بینایی شده است. او به دلیل درد ناشی از ساچمه‌ها مدام دارو می‌خورد.

کیان تصریح کرد پس از ترخیص بارها «احضار و تهدید» شده است. او تا یک هفته بعد از مرخصی در خانه قرنطینه بود و خانواده‌اش «از ترس جمهوری اسلامی» اجازه نمی‌داد بیرون برود.

دور تازه اعتراضات مردمی که از اواخر شهریور ۱۴۰۱ پس از کشته‌شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد، از بزرگ‌ترین و جدی‌ترین چالش‌ها علیه حکومت جمهوری اسلامی طی ۴۴ سال گذشته بوده است.

بنا بر آمارهای ارائه‌شده از سوی سازمان‌های حقوق بشری، ماموران امنیتی جمهوری اسلامی در جریان سرکوب اعتراضات مردمی نزدیک به ۶۰۰ نفر، از جمله زنان و کودکان، را کشتند، چندین هزار نفر را زخمی کردند، و بیش از ۲۰ هزار شهروند ایرانی را بازداشت کردند.

دولت‌های غربی نیز در واکنش به این سرکوب خشونت‌بار، چندین بسته تحریمی را علیه نهادها و مقامات جمهوری اسلامی وضع کرده‌اند.

در روزهای گذشته امجد امینی، پدر مهسا امینی، در گفت‌وگو با بخش فارسی صدای آمریکا از برگزاری مراسم سالگرد برای دخترش خبر داده و گفته است: «برای گرامی‌داشت نام و یاد ژینا (مهسا)ی شهید و مظلوم و معصوم و شادی روح پاک ایشان و تسلای خاطر خانواده و بستگان و همه دوستدارانش برآنیم که امسال مراسم سالگرد را برگزار کنیم. اما قطعا با توجه به شرایط نمی‌توانیم به صورت رسمی برای دعوت مردم در مراسم فراخوان بدهیم و یا به مردم بگوییم که در مراسم شرکت نکنند.»

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده، نیز پیشتر در پاسخ به پرسش خبرنگار بخش فارسی صدای آمریکا گفته که جمهوری اسلامی از اعتراضات اخیر عبرت نگرفته است.

پیش از آن نیز جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، گفته بود: «پس از کشته شدن مهسا امینی و اعتراضات مردمی؛ مردم ایران حالا باید بتوانند برای خودشان تصمیم بگیرند و زنان پوشش خودشان را انتخاب کنند.»

XS
SM
MD
LG