لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۷:۰۳

تعویق دادگاه «به دلایل نامعلوم»؛ هشدار درباره احتمال پخش «اعترافات اجباری» ماشالله کرمی


ماشالله کرمی
ماشالله کرمی

یک گروه حقوق بشری با بیان این که دادگاه ماشالله کرمی «به دلایل نامعلوم» تشکیل نشده، اعلام کرد که پدر دادخواه معترض اعدام‌شده محمدمهدی کرمی کماکان در «وضعیت بلاتکلیف» در زندان به سر می‌برد.

کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان، روز یک‌شنبه ۱۹ آذر از دریافت گزارش‌هایی خبر داد که بر اساس آن دادگاه ماشالله کرمی که قرار بود ۱۴ آذر تشکیل شود، «به دلایل نامعلوم» تشکیل نشده و «او همچنان در وضعیت بلاتکلیف در زندان است.»

منابع آگاه به این کمیته گفته‌اند که مقامات قضایی جمهوری اسلامی اتهاماتی از جمله «اقدام علیه امنیت ملی»، «کلاهبرداری»، «سوءاستفاده از احساسات مردم» به ماشالله کرمی نسبت داده‌اند.

بنا بر این گزارش، «دست‌کم ۱۱ نفر» دیگر در این پرونده بازداشت شده بودند که «همگی با قرار وثیقه از زندان آزاد شده‌اند.

در این گزارش به نام افراد بازداشت‌شده در این پرونده اشاره نشده است.

کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان اعلام کرده که اطلاع یافته «ایراد اتهامات با عناوینی مانند سواستفاده از احساسات مردم و کلاهبرداری با فشارهای سنگین به او برای پذیرش این اتهامات همراه بوده و امکان دارد که فیلم اعترافات اجباری او نیز در آینده پخش شود.»

این گروه حقوق بشری، تأکید کرده است: «این قبیل پرونده‌سازی‌ها که پیش‌تر نیز سابقه داشته است، با هدف بدنام کردن چهره‌ها و خانواده‌های دادخواه و سلب اعتماد مردم از این افراد صورت می‌گیرد.»

ماشالله کرمی ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ توسط مأموران وزارت اطلاعات در خانه‌اش در کرج بازداشت شد و به بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهرستان انتقال یافت.

بنا بر این گزارش، او پس از حدود «دو ما‌ه و نیم بازداشت انفرادی»، ششم آبان به بند ۱۵ زندان قزل‌حصار انتقال یافت.

بر اساس گزارش‌های پیشین، به دنبال فشارهای نیروهای حکومتی، همسر و دیگر پسر ماشالله کرمی در پی هجوم چندباره مأموران به منزلشان، در ماه آبان به ناچار خانه را ترک کردند و به مکان نامعلومی رفتند.

هلگه لیمبورگ، نماینده پارلمان آلمان از حزب سبز که کفالت سیاسی محمد مهدی کرمی را برعهده داشت، اعلام کرد کفالت سیاسی پدر و وکیل او را هم پذیرفته است.

لیمبورگ در گفت‌وگوی ویدیویی با بخش فارسی صدای آمریکا که روز ۲۸ مهر انجام شد گفت: «همه ما آن تصاویر شجاعانه پدر و مادر مهدی کرمی پس از خاکسپاری او را دیدیم. آن‌ها بر سر مزار دیگر زندانی کشته شده توسط نظام جمهوری اسلامی رفتند چون هیچ‌کس سر مزار آن‌ها نبود. سر آن قبر رفته و مراتب احترام به جا آورده و نشانی هم به جا گذاشتند که می‌گویند هیچ‌کسی چه در این دنیا و پس از آن، تنها نخواهد ماند.»

پیش از این یک عضو خانواده‌های دادخواه با هشدار درباره «پرونده‌سازی» برای ماشالله کرمی و وکیل او امیرحسین کوهکن، گفته بود دادستان کرج «اعلام کرده تا گردن نگیرند، همین‌طوری باید در انفرادی باشند.»

XS
SM
MD
LG