لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۲:۰۳

مسکو: اوکراین با ده‌ها پهپاد به تأسیسات انرژی روسیه حمله کرد


وزارت دفاع روسیه روز شنبه اول اردیبهشت، ادعا کرد که پهپادهای اوکراین جمعه شب ۳۱ فروردین، به زیرساخت‌های انرژی این کشور حمله کردند.

به ادعای این وزارت‌خانه، ۵۰ پهپاد توسط پدافند هوایی بر فراز هشت منطقه روسیه سرنگون شدند.

ویاچسلاو گلادکوف، فرماندار منطقه بلگورود، در شبکه‌های اجتماعی گفت که یک زن و مرد در جریان حمله شبانه پس از انفجارهایی که خانه آنها را به آتش کشید، جان باختند و افزود که یک زن باردار نیز کشته شد.

وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرد که یک فروند جنگنده «سوخو-۲۵» اوکراین را سرنگون کرده است اما جزئیاتی ارائه نکرد و آسوشیتدپرس نیز قادر به تأیید این ادعاها به طور مستقل نیست.

مقامات اوکراینی معمولاً از اظهار‌نظر در مورد حملات در خاک روسیه خودداری می‌کنند. با این حال، آسوشیتدپرس گزارش داد که به نظر می‌رسد بسیاری از حملات پهپادها، زیرساخت‌های انرژی روسیه را هدف قرار داده باشند.

رئیس منطقه کالوگا اعلام کرد که حمله با پهپاد منجر به آتش‌سوزی در یک پست برق شد و فرماندار بریانسک و فرماندار اسمولنسک نیز از آتش‌سوزی در ساختمان‌های سوخت و انرژی خبر دادند.

در ماه‌های اخیر، پالایشگاه‌ها و پایانه‌های نفتی روسیه به اهداف اصلی‌حملات پهپادهای اوکراینی تبدیل شده‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس، سازندگان پهپاد اوکراینی ماه‌ها است که برد آنها را افزایش داده‌اند چرا که کی‌یف تلاش می‌کند تا ضرر خود در میدان جنگ را به نوعی جبران کند و در دورانی که در انتظار دریافت کمک‌های نظامی بیشتر از آمریکا است، پهپادها گزینه مقرون به صرفه‌ای هستند.

در این حال، مسکو روز جمعه اعلام کرد که یک شهروند آمریکایی که بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ میلادی با جدایی‌طلبان مورد حمایت کرملین در اوکراین جنگیده بود، در منطقه دونتسک تحت اشغال روسیه کشته شد.

در همین حال، نیروی هوایی اوکراین روز شنبه اعلام کرد که روسیه شبانه با هفت موشک و شماری پهپاد به اوکراین حمله کرد و پدافند هوایی توانست دو موشک و سه پهپاد را منهدم کند.

فرماندار منطقه اودسا در اوکراین گفت که موشک‌های بالستیک به زیرساخت‌ها آسیب رسانده است، اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، گفته است که حملات قبلی به زیرساخت‌های بندری این شهر از جمله دو پایانه صادرات مواد غذایی آسیب وارد کرده است.

فرماندار منطقه خارکف اوکراین می‌گوید گلوله‌باران روسیه دو مرد را در شهر ووچانسک کشت و افزود که یک زن ۶۰ ساله نیز پس از اصابت گلوله به یک آپارتمان ۹ طبقه زخمی شد.

از سویی، پلیس اوکراین اعلام کرد که در رابطه با کشته شدن یک افسر پلیس در ایست بازرسی در منطقه وینیتسیا به دنبال دو سرباز اوکراینی است که به نظر می‌رسد ‌در این ماجرا نقش داشته باشند.

XS
SM
MD
LG