لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۹:۰۳

گزارش اطلاعاتی جدید آمریکا در مورد منشا کرونا؛ فرضیه نشت آزمایشگاهی هنوز رد نشده است


گزارشی که روز جمعه دوم تیرماه از حالت محرمانه خارج شد نشان می‌دهد سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا مدرک کاملی در مورد اینکه همه‌گیری کووید-۱۹ ناشی از حادثه‌ای در مؤسسه ویروس‌شناسی ووهان چین باشد، پیدا نکرده‌اند.

در گزارش دفتر اداره‌کننده اطلاعات ملی آمریکا آمده است که جامعه اطلاعاتی هنوز نمی‌تواند این احتمال را که ویروس از آزمایشگاه آمده باشد رد کند ولی نتوانسته منشاء این ویروس را پیدا کند.

در گزارش آمده که هر دو فرضیه (نشت طبیعی و آزمایشگاهی) بر فرضیات عمده تکیه دارند یا به دلیل وجود گزارش‌های متناقض با چالش‌هایی مواجه هستند.

در این گزارش آمده است که در حالی که مؤسسه ووهان «کار گسترده‌ای» روی ویروس‌های کرونا انجام داده است، آژانس‌های اطلاعاتی شواهدی مبنی بر اینکه حادثه خاصی باعث شیوع بیماری شده است پیدا نکرده‌اند.

این گزارش تأکید می‌کند که بیشتر آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا بر سر اینکه ویروس به صورت مهندسی‌شده در آزمایشگاه ساخته نشده است توافق دارند.

از زمانی که نخستین موارد ابتلا در ووهان در اواخر سال ۲۰۱۹ گزارش شد، منشأ همه‌گیری ویروس کرونا تبدیل به یکی از موضوعات بحث‌برانگیز در عرصه سیاسی آمریکا شده است.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در ماه مارس لایحه‌ای را امضا کرد که اطلاعات مربوط به منشأ همه‌گیری را از حالت محرمانه خارج می‌کند.

د‌ر ماه فوریه، روزنامه «وال استریت ژورنال» گزارش داد وزارت انرژی آمریکا در اطلاعات محرمانه‌ای با ضریب «اطمینان پایین» ارزیابی کرده بود که کووید-۱۹ به احتمال زیاد از نشت آزمایشگاهی در چین ناشی شده است. پکن این ادعا را رد می‌کند.

کریستوفر رای، رئیس اف‌بی‌آی، در بیست و هشتم ماه فوریه گفت که این سازمان برای مدتی نتیجه‌گیری کرده بود که منشأ همه‌گیری «به احتمال زیاد» یک حادثه آزمایشگاهی در شهر ووهان چین بوده است.

چهار اداره دولتی دیگر آمریکا همچنان بر این باورند که همه‌گیری کووید-۱۹ احتمالاً در نتیجه انتقالی طبیعی از حیوانات به انسان صورت گرفته است.

در سال ۲۰۲۱، سازمان بهداشت جهانی پس از سفر گروهی از دانشمندانش به ووهان اعلام کرد که تمامی فرضیه‌ها روی میز باقی می‌ماند ولی منشاء نشت بیعی را «محتمل‌ترین» دانست و گفت نشت از مؤسسه ویروس‌شناسی ووهان، «بسیار بعید» است. این موضوع منجر به انتقاد از این نهاد بین‌المللی شد و برخی آن را به جانبداری و حمایت از ادعای چین متهم کردند.

دکتر رابرت گری، ویروس شناس دانشگاه تولین در نیواورلئان که ویروس کرونا را توالی‌یابی کرده است، یکی از کسانی بود که تیم اطلاعاتی آمریکا برای انجام تحقیقات سراغش رفت.

دکتر گری در گفتگویی با صدای آمریکا توضیح داده بود که ممکن است ویروس را بدون اطلاع، از آزمایشگاه وارد جامعه کرده باشند اما از آنجایی که موارد اولیه ابتلا به بازار فروش گوشت تازه باز می‌گردد، اینکه کسی از آزمایشگاه به چند بازار سر زده باشد و ویروس را به این شکل وارد چرخه انتقال کرده باشد چندان محتمل به نظر نمی‌رسد.

XS
SM
MD
LG