لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۰:۴۶

نهاد آمریکایی: شواهد علمی برای ضرورت تزریق بیش از یک دز یادآور کووید-۱۹ وجود ندارد


گروه مشاوران متخصص مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا می‌گوید شواهد کافی برای ضرورت تزریق بیش از یک دز یادآور کووید-۱۹ در سال برای افراد مسن و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند وجود ندارد.

دکتر سارا اولیور، مدیر این گر‌وه در جریان جلسه مشاوران خارجی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا گفت که این گروه از کارزار تزریق سالانه واکسن، احتمالاً در پاییز هر سال به ویژه برای افرادی که در معرض خطر بالا قرار دارند حمایت می‌کند.

این نهاد بهداشتی در حال حاضر توصیه می‌کند افراد مسن‌تر و دارای نقص ایمنی تعداد بوسترهای بیشتری بزنند چون اثربخشی واکسن معمولاً برای این افراد در مقایسه با افراد جوان‌تر با سیستم ایمنی قوی سریع‌تر کاهش پیدا می‌کند.

بهار سال گذشته، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا به افراد دارای نقص ایمنی و یا بالای ۵۰ سال توصیه کرد که اگر نخستین بوستر خود را دست‌کم چهار ماه زودتر زده‌اند بوستر جدید بزنند.

گروه مشاوران این مرکز توصیه کرده است که در تزریق بوستر به کسانی که سیستم ایمنی ضعیف دارند و در صورت ابتلا به کووید-۱۹ به شدت بیمار می‌شوند انعطاف‌پذیری نشان داده شود و آنها بتوانند تزریق‌های بیشتری داشته باشند.

نهادهای بهداشتی آمریکا در حال بررسی چگونگی به روز رسانی واکسن‌های کووید-۱۹ برای هدف قرار دادن انواع مختلف این ویروس به صورت سالانه هستند.

تاکنون حدود ۵۳.۳ میلیون نفر در آمریکا یعنی حدود ۱۶٪ از جمعیت بوستر زده‌اند. این در حالی است که ۲۳۰ میلیون نفر، یعنی حدود ۷۰ درصد از جمعیت سری اولیه دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند.

در ایران، تاکنون ۳۱ میلیون و ۶۳۶ هزار و ۹۷۱ نفر دز یادآور کووید-۱۹ (دز سوم و چهارم) را تزریق کرده‌اند.

آمار رسمی نشان می‌دهد هنوز بیش از ۱۰ میلیون نفر از جمعیت واجد شرایط دریافت دز اول برای تزریق مراجعه نکرده‌اند.

همچنین بیش از ۳۰ میلیون نفر از دریافت‌کنندگان دز نخست واکسن، برای تکمیل واکسیناسیون خود مراجعه نکرده‌اند.

در حال حاضر واکسن‌های برکت و برکت پلاس، پاستوکووک و پاستوکووک پلاس، اسپایکوژن، فخرا، رازی و نورا در ایران قابل دسترس هستند.

در حالی که شواهد علمی متعدد نشان داده است واکسن‌های mRNA اثربخشی بیشتری نسبت به دیگر واکسن‌ها دارند این واکسن‌ها در ایران قابل دسترس نیستند و ورودشان به دستور علی خامنه‌ای ممنوع شد.

‏انجمن ایمونولوژی و آلرژی ایران نیز سال گذشته در نامه‌ای به رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت خواستار تأمین این نوع واکسن شد.

همچنین در حال حاضر واکسن‌های دوظرفیتی برای مقابله با شاخه‌های مختلف امیکرون از جمله BA.۴ و BA.۵ تزریق می‌شوند که در ایران موجود نیست.

تنها واکسن طراحی شده برای امیکرون برکت‌پلاس است که تک‌ظرفیتی و مختص BA.۱ است.

XS
SM
MD
LG