لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۳:۱۹

کمیته علمی مقابله با کرونا در ایران برای چندمین بار، خواستار ورود قرص فایزر به فهرست دارویی کشور شد


دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا در ایران خواستار استفاده از قرص «پکسلووید» فایزر به ویژه در شرایطی که سویه‌های جدیدتر‌ کووید-۱۹ در حال چرخش هستند شد.
حمیدرضا جماعتی می‌گوید این موضوع نیازمند آن است که سازمان غذا و دارو «پکسلووید» را وارد فهرست دارویی کشور کند.

این کمیته از دی‌ماه سال ۱۴۰۰ و زمانی که «پکسلووید» در آمریکا مجوز گرفت چند بار این خواسته را مطرح کرده است اما هنوز این درخواست به سرانجام نرسیده است.

در آذرماه سال ۱۴۰۰، زمانی که دو شرکت داروسازی فایزر و مرک برای تولید قرص ضدکرونا دست به کار شدند، مجوز تولید بدون حق امتیاز این داروها را تا زمانی که کرونا شرایط اضطراری جهانی باشد به یک سازمان غیرانتفاعی وابسته به سازمان ملل متحد اعطاء کردند.

روابط عمومی این سازمان در آن زمان به بخش فارسی صدای آمریکا گفت: «این قرص‌ها از طریق شرکای تولید ژنریک منتخب ما، که عمدتا در هند مستقر هستند، در ایران توزیع خواهند شد.»

در همان زمان، معاون درمان وزارت بهداشت ایران به خبرگزاری رکنا گفت: «فعلا واردات قرص های ضدکرونا در استراتژی وزارت بهداشت قرار ندارد و قرار نیست این وزارتخانه به واردات این داروها بپردازد.»

مقامات بهداشتی ایران همچنین گفتند که چند شرکت این قرص را تولید داخلی کرده‌اند‌.

یک روز پس از اعلام پایان وضعیت اضطراری کووید-۱۹توسط سازمان بهداشت جهانی در پانزدهم اردیبهشت ۱۴۰۲، معاون درمان وزارت بهداشت ایران از ورود دارو «پکسلووید» به پروتکل درمان کرونا خبر داد ولی گفت هنوز وارد فهرست دارویی کشور نشده است.

مطالعات متعددی از اثربخشی قرص «پکسلووید» به ویژه برای افرادی که با خطر بیماری حاد روبرو هستند منتشر شده است.

یک پژوهش جدید که نتایج آن هفته گذشته در نشریه پزشکی «جاما نت‌وورک‌ اوپن» منتشر شد، نشان داد که پکسلووید ۳۷ درصد در پیشگیری از بستری شدن یا مرگ در بیماران پرخطر در مقایسه با عدم درمان مؤثر بوده است.

این مطالعه نشان داد که اگر بستری شدن در بیمارستان را کنار بگذاریم و تنها به مرگ نگاه کنیم، این دارو ۸۴ درصد مؤثر است.

  • سرنوشتی مشابه واکسن فایزر

مشابه ماجرای ورود «پکسلووید» به ایران برای واکسن کووید-۱۹ فایزر رخ داد.

در نوزدهم دی‌ماه سال ۱۳۹۹، علی خامنه‌ای در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد که به واکسن ساخت بریتانیا و آمریکا «اعتماد و اطمینان نیست» و ورود آنها را ممنوع اعلام کرد.

ابراهیم رئیسی، یکی از کسانی بود که از این تصمیم دفاع کرد و آن را «تدبیری حکیمانه برای صیانت از جان مردم» توصیف کرد.

سعید نمکی، وزیر وقت بهداشت نیز از خامنه‌ای به عنوان «پدر خانواده» یاد کرد و گفت: «توصیه رهبر انقلاب اسلامی در خصوص منع واردات واکسن کرونا از آمریکا و بریتانیا بر اساس تحقیقات وسیع علمی و کاملا دلسوزانه برای مردم است.»

این تصمیم با تمرکز بر تولید داخلی همراه شد و واکسیناسیون کرونا در ایران را به تأخیر انداخت؛ موضوعی که به ده‌ها هزار مرگ اضافی از کووید-۱۹ ختم شد.

در مهرماه ۱۴۰۰نیز زمزمه‌های ورود واکسن کرونای فایزر به ایران در رسانه‌ها پیچید.

در آن زمان، مهرداد جمالی ارونقی، معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران گفت که ۱۰ میلیون دز واکسن «جانسون اند جانسون» و فایزر آماده ورود به کشور است.

معاون وزارت بهداشت ایران نیز اعلام کرد که کمیته ملی واکسیناسیون به منظور تأمین واکسن فایزر برای مادران باردار با واردات واکسن فایزر از بلژیک موافقت کرده است.

علیرضا رئیسی همچنین تأکید کرد که در صورت کافی بودن تعداد واکسن‌ها، آنها را به عنوان دز یادآور کادر درمان نیز استفاده خواهند کرد.

چند روز بعد، مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت از منتفی شدن واردان فایزر برای زنان باردار خبر داد و وزارت بهداشت، به کمیته ملی کرونا ابلاغ کرد که واکسیناسیون زنان باردار را با واکسن سینوفارم ادامه دهند.

در این‌ اطلاعیه مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت گفته شده بود که «با تکیه بر شواهد معتبر علمی» به این نتیجه رسیدند که واکسیناسیون این افراد کماکان با واکسن سینوفارم چین ادامه پیدا کند.

XS
SM
MD
LG