لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۹:۳۵

مزد ۱۱ میلیونی در قبال معیشت ۳۰ میلیونی؛ یک فعال صنفی: دولت حقوق بازنشستگان را پایمال کرد


اعتراض بازنشستگان تأمین اجتماعی در شوش
اعتراض بازنشستگان تأمین اجتماعی در شوش

رئیس سازمان تامین اجتماعی روز پنجشنبه ۲۳ فروردین، گفت که افزایش ۲۰ درصدی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران از اردیبهشت ماه اعمال خواهد شد.

میرهاشم موسوی گفت : «معوقه حقوق فروردین ماه بازنشستگان و مستمری بگیران نیز خرداد ماه پرداخت خواهد شد.»

این سخنان در شرایطی ابراز شدند که در روزهای اخیر شماری از فعالان صنفی بازنشستگان با اشاره به افزایش ۲۰ درصدی مزد و مستمری پایین تر از هزینه های زندگی دست کم ۳۰ میلیون تومانی در ایران از رویکرد حکومت در قبال بازنشستگان انتقاد کرده اند.

در این ارتباط، رئیس کانون عالی کارمندان بازنشسته مشمول قانون تأمین اجتماعی در گفتگو با خبرگزاری ایلنا اعلام کرد: مصوبه متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان ذی‌حق سازمان تامین اجتماعی نه تنها عقب‌ماندگی حقوق بازنشستگان از نرخ تورم ۱۵ساله را جبران نمی‌کند، بلکه مجددا با کاهش ۱۰ درصدی، حقوق متناسب‌سازی شده این بازنشستگان را کاهش مجدد می‌دهد و با نادیده گرفتن ضریب برقراری حقوق بازنشستگان باعث پایمال شدن حقوق آنان می‌شود.

عباسعلی سلطانی‌کیا در اعتراض به نحوه‌ی متناسب‌سازیِ حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی تاکید کرد که در مصوبه مجلس باید تاکید شود که متناسب‌سازی دایمی است.

به گفته او، اولین حقوق بازنشستگی هر بازنشسته طبق ماده ۷۷ قانون دایمی تامین اجتماعی متناسب‌سازی می‌شود و دارای ضریبی نسبت به حداقل دستمزد و ضریبی دائمی است و همیشه باید برقرار باشد.

بهروز مروتی، بازنشسته کارگری نیز به ایلنا گفت با توجه به شرایط اقتصادی کنونی، دیگر متناسب‌سازی یا همسان‌سازی برای بازنشستگان اهمیتی ندارد.

او اجرای ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی را مطالبه بازنشستگان دانست و تأکید کرد که بر اساس این ماده قانونی، باید افزایش دریافتی بازنشستگان به اندازه‌ هزینه‌های زندگی باشد و مطالبات مستمری‌ها نیز بر همین میزان افزایش پیدا کند.

به گفته این بازنشسته، اگر قانون اجرا شود، بازنشستگان تامین اجتماعی نیازی به همسان‌سازی یا متناسب‌سازی ندارند.

همچنین یدالله فرجی، فعال صنفی بازنشستگان، روز پنجشنبه با انتقاد از دولت در تعیین حداقل مزد و بی‌توجهی به وضعیت معیشت کارگران و بازنشستگان گفت: چطور انتظار دارند با دستمزد ۱۱ میلیون تومانی و سبد معیشت ۳۰ میلیون تومانی به زندگی ادامه داد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، او وزیر و سایر مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به قانون گریزی و اظهارات نسنجیده متهم کرد و افزود:«یکی مدعی‌ است مزد نباید به اندازه تورم زیاد شود و دیگری می‌گوید تفسیر قانون چیز دیگری‌ است.»

به گفته این فعال صنفی، ماده ۴۱ قانون کار و ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی، تکلیف افزایش مزد و مستمری را به قدر کافی، صریح و روشن بیان کرده است اما دولت با تفسیرهای به نفع خود، می‌خواهند کارگران را در فقر مطلق نگه دارند.

به گفته آقای فرجی، دولت حتی نرخ تورم رسمی را قبول ندارد.

بر اساس گزارش‌های رسیده به صدای آمریکا و اخبار منتشر شده توسط منابع خبری در ایران، در سال جدید نیز از همان روزهای ابتدای فروردین ماه، علاوه بر تداوم تجمعات گسترده بازنشستگان مخابرات در چندین شهر، پرستاران نیز در چند شهر استان‌های فارس و کهگیلویه و بویراحمد تجمع کردند.

تجمعات اعتراضی بازنشستگان همراه با کارگران و پرستاران در سالیان گذشته به ویژه سال ۱۴۰۲ به صورت مداوم برگزار شده اما دولت هیچ توجهی به خواسته‌ها و نیازهای حداقلی معیشتی این افراد نداشته است.

XS
SM
MD
LG