لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۸:۱۴

اختصاصی| شاهزاده رضا پهلوی: بهایی که ایرانیان پرداختند باید به «هدف والاتر»  تبدیل شود


شاهزاده رضا پهلوی حین گفت‌وگو با خبرنگار صدای آمریکا
شاهزاده رضا پهلوی حین گفت‌وگو با خبرنگار صدای آمریکا

شاهزاده رضا پهلوی به صدای آمریکا گفت که امیدوار است «در آستانه سالگرد مهسا»، ایرانیان داخل و خارج از کشور «نشان بدهند» می‌خواهند برای آینده ایران «تمام تبعیض‌ها و جنایت‌ها» اعم از «قومی، مذهبی، جنسی، و سیاسی» از بین برود.

شاهزاده رضا پهلوی روز چهارشنبه ۲۲ شهریور در حاشیه بازدید از نمایشگاه «شکوفه‌های شجاعت»، نمایشگاه عکس کشته‌شدگان اعتراضات سراسری مردم ایران که در کنگره ایالات متحده در واشینگتن از طرف «اتحادیه ملی برای دموکراسی در ایران» (نوفدی) برگزار شد، به خبرنگار صدای آمریکا گفت که در مواجهه با تصاویر کشته‌شدگان، پیش از همه «غم و خشم» است، اما «این انرژی» و «این همه تلفات و این همه بهایی که پرداختند»، باید به «یک هدف عالی و والاتر» تبدیل شود.

به گفته او، نسل جوان امروز ایرانیان با گذشت این همه سال، «نسل اندر نسل می‌شنوند که کشورمان کجا می‌توانست قرار بگیرد و الآن کجا است و به کجا می‌خواهند بروند، تمام انگیزه» خود را «برای آزاد شدن و خلاص شدن از این وضعیت» می‌گذارد، و «گرچه تلفات دادند و این همه ظلم و ستم شده، اما این خودش انگیزه را از هر زمانی بیشتر کرده» است.

شاهزاده رضا پهلوی با تأکید بر این که «هم‌میهنان در داخل و خارج از کشور پیگیر هستند» و «می‌خواهند کاری انجام بدهند»، گفت که «به‌ویژه اکنون که در آستانه سالگرد مهسا هستیم در داخل و خارج کشور امیدوار هستم که بار دیگر هم‌میهنانمان نشان بدهند» که می‌خواهند «برسند به این که تمام این تبعیض‌ها و جنایت‌ها، چه قومی، چه مذهبی، چه جنسی، و چه سیاسی واقعا از بین برود» و این «بهایی است که برای آزادی به‌ناچار باید پرداخت.»

شاهزاده رضا پهلوی با تأکید بر این که «ما فقط و فقط باید روی خودمان حساب کنیم»، افزود: «ولی کار ما بسیار ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر خواهد بود اگر دنیای آزاد از ما حمایت بکند. امیدوارم این نمایشگاه اثرگذار باشد در برداشتی که قانونگذاران در این مملکت دارند و بفهمند که مسئله ایران فقط موشک و اتم نیست، یک مسئله انسانی است. یک نسل‌کشی است. یک جنایت علیه بشریت است.»

مجلس نمایندگان ایالات متحده سه‌شنبه با ۴۱۰ رأی موافق و سه رأی مخالف «قانون مهسا» را به تصویب رساند. این قانون دولت را ملزم خواهد کرد مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی، از جمله علی خامنه‌ای را به دلیل «سرکوب اعتراضات مردم ایران» و «نقض حقوق بشر» مورد تحریم قرار دهد.

شاهزاده رضا پهلوی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره توافق دولت آمریکا با جمهوری اسلامی ایران برای تبادل زندانیان، و باقی ماندن چند زندانی دوتابعیتی در زندان‌های ایران، گفت، کسانی که «اعضای خانواده‌شان توسط نظام گروگان گرفته شده‌اند، سوال اصلی‌شان این است که مگر خون پدر یا مادر من کمتر رنگین است از کسانی که آزاد شده‌اند؟ اگر قرار است معامله کنید همه را باید آزاد بکنید. چرا بخشی شده‌اند و بخشی نشده‌اند؟ اتفاقا بیشتر اختلاف‌انگیز است و اساسش غلط بود به نظر من.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده روز سه‌شنبه گفت، پول‌های مسدود شده ایران که از بانک‌های کره جنوبی وارد حساب‌هایی در قطر می‌شود، در آن جا «تحت نظارت بسیار شدید خزانه‌داری ایالات متحده» نگهداری می‌شود و «فقط می‌تواند برای مصارف انسانی بو بشردوستانه» هزینه شود.

متیو میلر تأکید کرد: «ما هشیار خواهیم ماند و مراقب خواهیم بود و نوع مصرف کردن این پول را تحت نظر خواهیم داشت و می‌توانیم اگر لازم باشد دوباره مسدودش کنیم.»

XS
SM
MD
LG