لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۹:۳۵

تجمع اعتراضی شهروندان علیه ساخت مسجد در پارک قیطریه؛ «حصارها و دیوارهای کارگاه» برچیده نشده است


اعتراض گروهی از شهروندان به قطع درختان پارک قیطریه برای ساخت مسجد
اعتراض گروهی از شهروندان به قطع درختان پارک قیطریه برای ساخت مسجد

گروهی از مردم تهران روز دوشنبه ۱۳ فروردین، هم‌زمان با آیین ایرانی سیزده‌به‌در که به عنوان «روز طبیعت» نیز شناخته می‌شود، در پارک قیطریه جمع شدند و به طرح ساخت مسجد در این محل تفریحی اعتراض کردند.

بنا بر گزارش‌ها، شهروندان به برنامه شهرداری برای قطع درختان کهنسال این پارک در شمال شهر تهران به منظور ساخت مسجد اعتراض کردند.

تجمع گروهی از شهروندان در پارک قیطریه تهران در اعتراض به ساخت مسجد
لطفأ صبر کنيد

No media source currently available

0:00 0:00:47 0:00

شیوا آراسته، معمار و پژوهشگر حوزه معماری، با انتشار گزارشی تصویری از این تجمع اعتراضی، در روز دوشنبه ۱۳ فروردین، تأکید کرد: «مردم محل جمع شده‌اند که مانع ساخت مسجدبشوند.»

او با بیان این که «هیچ خبری از یگان میراث فرهنگی نیست»، گفت: «حصارها برچیده نشده، فقط مأموران نیروی انتظامی این جا هستند و همچنان قضیه برقرار است. حصارها و دیوارهای کارگاه هنوز برقرار است و حتی یک دانه هم از آن کم نشده است.»

در روزهای گذشته در واکنش به اقدام شهرداری تهران برای ساخت مسجد در پارک قیطریه، کارزاری اینترنتی برای جلوگیری از تخریب این پارک خطاب به رئیس قوه قضائیه، رئیس‌جمهوری، و رئیس دیوان عدالت اداری جمهوری اسلامی آغاز شد که با استقبال زیادی در فضای مجازی مواجه شد.

در تومار اعتراضی این کارزار، تهران «شهری پرجمعیت با تراکم بالا» توصیف شده که «دچار کمبود بوستان و فضای سبز است.»

در این تومار با اشاره به آلودگی شدید هوای تهران، تأکید شده که در این حال شهرداری «نه‌تنها عمل موثری» برای افزایش فضای سبز نکرده، بلکه «به طور گسترده اقدام به قلع و قمع درختان در نقاط مختلف تهران از جمله بوستان زعفرانیه، باغ گیاه‌شناسی ملی، پارک چیتگر، کاخ سعدآباد» کره و «اکنون نیز قصد تخریب پارک تاریخی قیطریه با وجود درختان کهن‌سال را دارد.»

با وجود افزایش اعتراض‌ها به ساخت مسجد در پارک قیطریه، علیرضا زاکانی، شهردار تهران، با تأکید بر انجام این طرح، گفته است که در تمام بوستان‌های پایتخت، مسجد خواهد ساخت.

در این حال، ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران گفته که این اقدام شهرداری را «غیرقانونی» دانسته و گفته «هر گونه ساخت و ساز در بوستان‌ها به جز خدمات ضروری، ممنوع است و تغییر کاربری آنها بدون مصوبه مراجع قانونی ممنوعیت جدی دارد.»

XS
SM
MD
LG