لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۵:۲۹

حملات گسترده روسیه به مراکز سوخت و انرژی اوکراین؛‌ نیروگاه تولید برق در کی‌یف هدف قرار گرفت


 نیروگاه «تریپیلسکا» در کی‌یف
نیروگاه «تریپیلسکا» در کی‌یف

وزارت دفاع روسیه روز پنجشنبه ۲۳ فروردین، اعلام کرد که در حملات تلافی‌جویانه گسترده علیه اوکراین، مراکز سوخت و انرژی این کشور را هدف قرار داده است.

به گفته این وزارت‌خانه، این حملات در واکنش به تلاش‌های اوکراین برای آسیب رساندن به صنعت نفت، گاز، و مراکز انرژی روسیه انجام شده است.

در این بیانیه ادعا شده است که به دنبال حملات اخیر روسیه، فعالیت شرکت‌های صنایع نظامی اوکراین، انتقال انرژی به مناطق جنگی، و تأمین سوخت برای نیروهای مسلح این کشور، مختل شد.

در این ارتباط، به گفته مقامات اوکراینی، موشک‌ها و پهپادهای روسیه، ضمن تخریب یک نیروگاه بزرگ برق در منطقه کی‌یف، به مراکز برق در چندین منطقه دیگر نیز حمله کردند.

حملات روسیه به زیرساخت‌ها، به ویژه مراکز برق اوکراین، کی‌یف را برای تأمین برق بسیاری از مناطق این کشور را دچار مشکل کرده است.

براساس تخمین خبرگزاری رویترز، حملات پهپادهای اوکراینی ظرفیت پالایش نفت روسیه را تا پایان ماه میلادی گذشته حدود ۱۴ درصد کاهش داده است. روسیه این حملات پهپادی را «تروریسم» توصیف می‌کند ولی اوکراین با اشاره به اینکه در حال دفاع از خود است، آن را موجه می‌داند.

بر اساس گزارش‌ها، در حملات اخیر روسیه، بزرگترین نیروگاه تولید برق در کی‌یف، کاملا تخریب شده است.

این حمله باعث آتش‌سوزی گسترده در نیروگاه حرارتی «تریپیلسکا» شد و به توربین‌ها آسیب جدی وارد کرد. به گفته مقامات اوکراینی، این حمله تلفاتی نداشت و باعث قطع برق در پایتخت و مناطق اطراف نشد.

شرکت تریپیلسکا در حملات اخیر روسیه، سه نیروگاه خود را به صورت کامل از دست داد و قادر به تولید برق نیست.

از هنگام آغاز جنگ، روسیه به صورت مداوم زیرساخت‌های انرژی اوکراین را هدف قرار داده است تا این کشور را به ویژه در فصل زمستان، با کمبود سوخت، انرژی، برق، و سایر خدمات ضروری، مواجه کند.

منابع : رویترز و شبکه خبری سی‌ان‌ان

XS
SM
MD
LG