لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۵:۲۸

ورزشکاران روسیه و بلاروس به‌عنوان بی‌طرف در بازی‌های پارالمپیک پاریس شرکت می‌کنند


نماد بازی‌های المپیک در پاریس
نماد بازی‌های المپیک در پاریس

ورزشکاران روسیه و بلاروس به‌عنوان بی‌طرف در بازی‌های پارالمپیک پاریس ۲۰۲۴ شرکت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کمیته بین‌المللی پارالمپیک ممنوعیت کامل حضور دو کشور در بازی‌های پاریس، به دلیل حمله نظامی روسیه به اوکراین را تصویب نکرده است.

اعضای کمیته بین‌المللی پارالمپیک در جلسه خود در منامه، پایتخت بحرین، ابتدا علیه محرومیت کامل روسیه از بازی‌های پاریس رأی دادند، و سپس پیشنهاد تعلیق جزئی روسیه به مدت دو سال از تمامی رقابت‌ها، مشروط به ارزیابی مجدد در جلسه بعدی را تصویب کردند.

این کمیته در بیانیه خود با اشاره به اینکه حق عضویت روسیه در کمیته به مدت دو سال دیگر تعلیق شده است، گفت که ورزشکاران و مربیان روسی به صورت انفرادی و به‌عنوان بی‌طرف در بازی‌های پارالمپیک، و‌ رقابت‌های جهانی و منطقه‌ای شرکت خواهند کرد.

این کمیته تأکید کرد که این ورزشکاران، نماینده روسیه نیستند، و حق استفاده از نام، پرچم، و سرود این کشور را نخواهند داشت. این شرایط برای ورزشکاران و مربیان بلاروس نیز صدق می‌کند؛ کشوری که از حامیان نزدیک سیاست‌های مسکو محسوب می‌شود.

تصمیم کمیته بین‌المللی پارالمپیک با انتقاد تعدادی از سازمان‌ها و گروه‌های ورزشی از جمله «جنبش جهانی ورزشکاران» مواجه شد که انتظار داشت روسیه به صورت کامل از بازی‌های پارالمپیک پاریس حذف شود. این جنبش، تصمیم کمیته بین‌المللی پارالمپیک را نشانه نفوذ روسیه در عرصه ورزش جهان دانست.

نماد بازی‌های المپیک پاریس
نماد بازی‌های المپیک پاریس

در جلسه آتی کمیته بین‌المللی المپیک در مومبای (بمبئی) در هندوستان، درباره حضور روسیه و بلاروس در بازی‌های المپیک پاریس ۲۰۲۴ تصمیم‌گیری خواهد شد.

کمیته بین‌المللی المپیک، کمیته المپیک روسیه و بلاروس، و اعضای آنها در این کمیته را تعلیق نکرده است، ولی به دنبال حمله نظامی روسیه به اوکراین، مانع حضور ورزشکاران این کشورها در رقابت‌های جهانی و منطقه‌ای شد.

این‌ کمیته در ماه‌های اخیر به فدراسیون‌های ورزشی جهانی توصیه کرد که به تدریج به ورزشکاران روسیه و بلاروس به‌عنوان بی‌طرف اجازه شرکت در رقابت‌های ورزشی را بدهد.

به گفته این‌ کمیته، ورزشکاران نباید قربانی اقدامات دولت‌ها باشند و به دلیل عملکرد سیاستمداران مجازات شوند.

XS
SM
MD
LG