لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۱:۴۹

واکنش مقامات دولت روحانی به موضوع فرشهای مفقود شده؛ ارزش تاریخی نداشتند


کاخ سعدآباد
کاخ سعدآباد

علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی در دولت روحانی درباره ۴۸ تخته فرش ناپدید شده از کاخ سعدآباد گفته این فرش‌ها ارزش تاریخی نداشتند. یک مقام دیگر هم گفته کار دولت احمدی‌نژاد بوده است.

بعد از رسانه‌ای شدن خبر گم شدن ۴۸ تخته فرش دستباف نفیس و گران‌قیمت از کاخ سعدآباد، رسانه‌های نزدیک به اصولگرایان و حامی دولت رئیسی توپ را در زمین دولت روحانی انداختند و اعلام کردند این فرشها به تناوب در سال‌های ۹۲ تا ۹۵ از ساختمان «حافظیه» کاخ سعدآباد خارج شده‌ و با «وانت» به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.

در واکنش به این خبر، یک منبع آگاه در دولت روحانی، به سایت «رویداد ۲۴» گفت: «این فرش‌ها ممکن است در دوران آقای احمدی نژاد از ساختمان برده شده باشد و معلوم نیست چه زمانی این اتفاق افتاده است. در دوران آقای روحانی، پرونده این فرش‌های مفقود شده به قوه قضاییه، دیوان محاسبات و هیات تخلفات ارجاع داده شد. در همان دوران این تخلف را شناسایی کردند و به آن رسیدگی کردند.»

این منبع آگاه، همچنین با مخاطب قرار دادن رسانه‌های اصولگرایی همچون خبرگزاری فارس و روزنامه همشهری که ابتدا این خبر را منتشر کرده‌اند، از آنها خواسته تا اسناد خود را در این خصوص در اختیار مراجع قانونی بگذارند و نام فردی که فرش‌ها را با وانت به خانه خود منتقل کرده را افشا کنند.


از سوی دیگر علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی دولت روحانی در سال‌های ۹۲ تا ۹۵ در گفتگو با «رویداد ۲۴» گفت: «این موضوع، ربطی به حوزه میراث فرهنگی ندارد و فرش‌ها هم اگر ارزش تاریخی داشتند باید در موزه نگهداری می‌شدند.»

او در پاسخ به سرنوشت ۴۸ تخته فرش مفقودشده هم تاکید کرد: «نمی‌دانم این فرش‌ها اصلا چه بوده و به ما هم ربطی نداشته است.»

خبرگزاری فارس اما ۴۸ تخته فرش گم‌شده را «دستباف نفیس و گران‌قیمت» خوانده و نوشته بود: «بررسی تنها ده تخته از فرش‌های مفقود شده بر اساس قدمت تاریخی آن، نوع طراحی، مکتب هنری و خصوصیات فیزیکی نشان می‌دهد ارزش آنها بیش از ۱۲۷ میلیارد تومان بوده و این ده تخت فرش ارزش‌گذاری شده جزو نفیس‌ترین فرش‌های کاخ و متعلق به سبک‌های مشهدی، اصفهان و تودشک است و یکی از آن‌ها از نظر قدمت به دوره قاجار می‌رسد.»

وزارت میراث فرهنگی دولت ابراهیم رئیسی هم در واکنش به این خبر اعلام کرد که ساختمان «حافظیه» متعلق به نهاد ریاست‌جمهوری است و حفاظت از آن در حیطه وظایف و اختیارات وزارت میراث فرهنگی نیست.

XS
SM
MD
LG