لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۰:۲۹

در پی وخامت حال جسمی؛ هرانا از اعزام صدیقه وسمقی به بیمارستان خارج از زندان خبر داد


صدیقه وسمقی
صدیقه وسمقی

وب‌سایت هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران خبر داد که صدیقه وسمقی در پی «نامساعد شدن حال جسمی» برای مداوا به بیمارستان خارج از زندان اعزام شده است.

بنابر این گزارش خانم وسمقی، تحلیلگر مسائل سیاسی و اجتماعی روز گذشته سه شنبه ۱۴ فروردین با علائم سوزش در ناحیه قفسه سینه، تپش قلب و فشار خون بالا به بهداری زندان منتقل و با دستور پزشک بهداری، انتقال فوری او به بیمارستان انجام شد.

به نوشته هرانا این دستور پزشک با کارشکنی مسئولان زندان مواجه شد اما پس از وخامت حال این زندانی، او به مرکز درمانی خارج از زندان اعزام شد.

روز گذشته صفحه اینستاگرامی منتسب به نرگس محمدی، برنده جایزه صلح نوبل و فعال حقوق بشر زندانی، از ممانعت مسئولان زندان اوین برای اعزام صدیقه وسمقی، دین‌پژوه و فعال سیاسی منتقد حکومت، به بیمارستان با وجود دستور اورژانسی پزشکان خبر داده بود.

خانم وسمقی روز ۲۶ اسفند سال گذشته در منزلش به دست ماموران حکومت بازداشت شد.

این زندانی سیاسی از حضور در دادگاه انقلاب اسلامی برای محاکمه خودداری کرده و گفته است که «دفاع در این بی‌دادگاه» معنایی ندارد.

صدیقه وسمقی که از اعضای اولین دوره شورای شهر تهران بود، پس از اعتراضات سراسری به کشته شدن مهسا امینی در بازداشت «گشت ارشاد» در سال ۱۴۰۱، حجاب از سر برداشت.

او همراه با شماری از فعالان سیاسی ایرانی در آذر ماه گذشته در بیانیه‌‌ای با انتقاد از حجاب اجباری به عنوان دست‌آویزی «برای هتک حرمت و کرامت زن ایرانی و پایمال‌کردن حقوق او»، خواستار «پایان‌دادن به سیاست‌های ستمگرانه علیه زنان در حوزه‌های گوناگون فردی و اجتماعی» شد.

XS
SM
MD
LG