لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۳:۵۱

«هنرمندی عرفانی»؛ لورین سوئدی برای دومین بار برنده یوروویژن ۲۰۲۳ شد


لورین خواننده سوئدی برای دومین بار برنده جایزه «یورو ویژن» شد.
لورین خواننده سوئدی برای دومین بار برنده جایزه «یورو ویژن» شد.

لورین سوئدی روز شنبه با آهنگ «خالکوبی» در لیورپول، شمال انگلیس، برنده یوروویژن ۲۰۲۳ شد و اولین زنی شد که برای دومین بار در این مسابقه پیروز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در این مناسبت تلویزیونی کاریجا از فنلاند، خواننده رپ با آستین بولرو سبز، دوم شد. او در حالی که رای بینندگان را به دست آورد، اما این رای برای پیشی گرفتن از لورین، آنهم پس از بدست آوردن رای هیات داوران ۳۷ کشور شرکت کننده، کافی نبود.

لورین در مصاحبه‌ای که پس از برنده شدنش برای خبرنگاران پخش شد، گفت: «این دیوانه کننده بود» و «سپاسگزارم.»

لورین تنها کسی است که پس از جانی لوگان ایرلندی تاکنون دو بار برنده این مسابقه شده می‌شود و پیروزی او سوئد را با ایرلند به عنوان موفق‌ترین کشورهای یوروویژن هم تراز می‌کند.

پیشتر ماهان معین، خواننده ایرانی سوئدی که تجربه شرکت در رقابت آوازخوانی سوئد در یوروویژن سال ۲۰۱۴ را در کارنامه حرفه‌ای خود دارد، در یک پیش‌بینی دقیق به «صدای آمریکا» گفته بود که به نظر او لورین صاحب عنوان نخست خواهد شد.

به گفته او، این خواننده زن از محبوبیت زیادی در سوئد برخوردار است، و «هنرمندی عرفانی» و متفاوت محسوب می‌شود که سبک موسیقایی خاص و منحصر به‌فردی دارد.

ماهان معین با اشاره به معنای عمیق و تاثیرگذار ترانه خالکوبی، اجرای لورین در مرحله نیمه‌نهایی را اجرایی فوق‌العاده و «در سطح یک ستاره جهانی که صحنه را تسخیر کرد» توصیف می‌کند.

به گفته ماهان معین، لورین با این موفقیت برای دومین بار برنده یوروویژن خواهد شد و سوئد که در دهه‌های گذشته دستاوردهای ارزنده‌ای در این رقابت آوازخوانی داشته است، برای جشن گرفتن این پیروزی بزرگ آماده می‌شود.

شصت و هفتمین دوره جشنواره موسیقی به نمایندگی از اوکراین، برنده سال گذشته، در اوکراین برگزار شد که امسال به دلیل تهاجم روسیه نتوانست میزبانی کند.

سازمان‌دهندگان باید بین قراردادن اوکراین در کانون توجه و دوری از هرگونه پیام سیاسی، که در مسابقه مجاز نیستند، یکی را انتخاب می‌کردند که تا حد زیادی موفق شدند.

ارکستر کالوش، برنده سال ۲۰۲۲، ویدیوی ضبط شده در اوکراین را با اجرای زنده در لیورپول در یک سکانس آغازین ترکیب کرد که شامل حضور کوتاهی از کیت، شاهزاده خانم بریتانیایی، در حال نواختن پیانو بود.

اما در حالی که مسابقه در جریان بود، موشک‌های روسی به شهر ترنوپیل در غرب اوکراین، که زادگاه گروه الکترو پاپ توروچی - شرکت‌کنندگان امسال از اوکراین است - اصابت کرد.

XS
SM
MD
LG