لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۹:۳۴

تبدیل موسسه ‎باستان‌شناسی به «حکمت‌پژوهی»؛ یک پژوهشگر: حاصل شش دهه کار علمی را دور ریختند 


موسسه ‎باستان‌شناسی دانشگاه تهران
موسسه ‎باستان‌شناسی دانشگاه تهران

کاربران شبکه‌های اجتماعی با انتشار تصاویر و مستنداتی، از تغییر کاربری محل «موسسه ‎باستان‌شناسی دانشگاه تهران» و تبدیل آن به «موسسه حکمت‌پژوهی علوم» خبر داده‌اند.

احسان شورابی، باستان‌شناس و سکه‌شناس مقیم وین با انتشار تصویری از تابلوی این موسسه، در حساب شبکه ایکس خود نوشته است: «از تهران خبر رسیده است که جماعتی زیاده‌خواه ساختمان موسسه ‎باستان‌شناسی دانشگاه تهران در خیابان پورسینا را اشغال کرده‌اند و بساطی به نام موسسه حکمت‌پژوهی (کذا!) به راه انداخته‌اند.»

این فارغ‌التحصیل رشته باستان‌شناسی دانشگاه تهران در ادامه با بیان اینکه «تلخ و دردناک است که چنین بر پیکر نیمه‌جان باستان‌شناسی ایران تازیانه می‌زنند»، افزود: «موسسه باستان‌شناسی دانشگاه تهران را زنده‌یاد استاد عزت‌الله نگهبان در سال ۱۳۳۸ بنیاد گذاشت.»

استاد عزت‌الله نگهبان
استاد عزت‌الله نگهبان

به گفته او «ساختمان خیابان پورسینا» که اکنون به یک موسسه حکمت‌پژوهی تبدیل شده، پیش‌تر «محل نگهداری از یافته‌های پژوهشی (بانک سفال)، آزمایشگاه علوم باستان‌شناسی و محل پژوهش و آموزش دانشجویان» بود.

سازمان میراث فرهنگی و پس از آن وزارتخانه «وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی» در جمهوری اسلامی همواره مدیریتی سیاسی داشته که مورد انتقاد شدید اهالی این حوزه نیز قرار گرفته است. در این حال، رسانه‌های ایران بارها خبرهایی از «تخریب و تاراج» علنی آثار باستانی و ملی ایران در دهه‌های اخیر منتشر کرده‌اند.

موسسه ‎باستان‌شناسی دانشگاه تهران
موسسه ‎باستان‌شناسی دانشگاه تهران

کاربر دیگری به نام «روزبه گاریزی» نیز با انتشار تابلوی جدید این ساختمان، به نقل از «حجت الاسلام پارسانیا» رئیس این مؤسسه نوشته است: «ارتباط اسلام با علوم که به مدت ۲۰۰ سال به تاخیر افتاده بود، امید است با افتتاح این مجموعه (حکمت‌پژوهی علوم) برقرار شود.»

حمید پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، از شاگردان جوادی آملی از روحانیون بلندپایه سنتی حامی جمهوری اسلامی و از چهره‌هایی است که نگرش‌های بنیادگرایانه به علوم دارد.

احسان شورابی، باستان‌شناس با انتشار تصویر دیگری از محوطه حیاط و انباری روباز این ساختمان، نوشته است: «به این عکس خوب نگاه کنید! ساختمان تنها موسسه دانشگاهی برای پژوهش باستان‌شناسی در ایران را تصرف کرده‌اند و ذخایر پژوهشی آن را این گونه کنار حیاط گذاشته‌اند.»

موسسه ‎باستان‌شناسی دانشگاه تهران
موسسه ‎باستان‌شناسی دانشگاه تهران

این سکه‌شناس مقیم وین اتریش همچنین در ادامه مطلب خود آورده است: «آنچه در این جعبه‌هاست، محصول بیش از شش دهه زحمت باستان‌شناسان دانشگاه تهران است. دردناک است.»

XS
SM
MD
LG