لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۷:۰۸

نماینده مهران رئوف به صدای آمریکا: او هم باید با دیگر شهروندان  بریتانیایی در ایران آزاد می‌شد


مهران رئوف، شهروند ایرانی - بریتانیایی و فعال کارگری زندانی در ایران
مهران رئوف، شهروند ایرانی - بریتانیایی و فعال کارگری زندانی در ایران

ستار رحمانی، نماینده مهران رئوف شهروند بریتانیایی‌ایرانی که در ایران زندانی است، می‌گوید که او از اینکه در جریان مبادله زندانیان دوتابعیتی بریتانیایی‌ایرانی، نادیده گرفته‌شده و فراموش‌شده، خشمگین است.

آقای رحمانی در گفت‌وگو با بخش فارسی صدای آمریکا با بیان اینکه مهران هم باید همراه دیگر زندانیان بریتانیایی‌ایرانی آزاد می‌شد، گفت که «چیزی که الان برای مهران سوال پیش آورده این است که این معامله‌ای که در حقیقت دولت انگلیس انجام داد و مهران می‌دانست که خودش هم یکی از زندانی‌های دوتابعیتی در ایران است، برای او باعث تعجب شده که چطور ۴۰۰ میلیون یک دولتی با یک دولت دیگر معامله کند و انتخابی باشد و آن کسانی که بیشتر در رسانه‌ها بودند و خانواده‌هایشان در رسانه‌ها بودند آن‌ها را مورد توجه قرار دادند.»

او همچنین افزود که دیگر شهروندان بریتانیایی زندانی در ایران، نیز به بوته فراموشی سپرده شده‌اند.

او افزود که «انگار مهرانی به عنوان شهروند بریتانیا وجود ندارد. به خصوص که در پرونده مهران واقعا به او ظلم شده و دولت انگلیس بارها به دروغ عنوان کرده است که مهران خودش تقاضای حمایت از ما نکرده بنابراین ما نمی‌توانیم از او حمایت کنیم.»

نازنین زاغری رتکلیف و انوشه آشوری دو شهروند بریتانیایی بودند که روز ۲۵ اسفند سال پیش از ایران آزاد شده و به بریتانیا بازگشتند.

ستار رحمانی می‌گوید:‌ «مهران در حقیقت به نظرم از دو سو مورد ظلم قرار گرفته؛ از سوی رژیم جمهوری اسلامی که بدون دلیل او را گرفته و زندانی و شکنجه کرده‌اند و از طرف دولت انگلیس و رسانه‌های انگلیسی (بریتانیایی) که بسیار کم در مورد مهران صحبت کرده‌اند.»

او افزود: «من خبر دارم در پارلمان آقای جرمی کوربن سوال کرده که چرا مسئله مهران دیده نشده است. بعد هم خانم لیز تراس می‌گوید من خیلی خوشحالم که این را شما مطرح کردید ولی بعد می‌گوید ما بر اساس افرادی که درخواست کردند، به دروغ این را می‌گوید، کمک کردیم و اگر اسمش را به ما داده باشند، کمک می‌کنیم. در جاهای دیگر هم می‌بینیم که عملا مهران را نادیده گرفته‌اند.»

یک سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا در پاسخ کتبی به پرسش بخش فارسی صدای آمریکا در مورد اظهارات ستار رحمانی گفت: « این کماکان در اختیار ایران است که شهروندان بریتانیایی که به ناحق بازداشت شده‌‌اند را آزادکند. ما در تماس با مهران رئوف و خانواده او هستیم و به ادامه ارائه حمایت کنسولی، ادامه می‌دهیم.»

مهران رئوف فعال کارگری در سال ۱۳۹۹ دستگیر شده و به زندان اوین منتقل شد. گزارش شده که او در زمان دستگیری مدت‌ طولانی در بازداشت انفرادی بوده است. مهران رئوف شهروند بریتانیا است ولی در سال‌های گذشته بیشتر وقت خود را در ایران گذراند. او به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۱۰ سال زندان محکوم شده است.

در حال حاضر افرادی چون عماد شرقی، سیامک نمازی، و پدرش باقر نمازی (شهروندان ایرانی-آمریکایی)، شهاب دلیلی، (شهروند ایرانی دارای اقامت دائم آمریکا) احمدرضا جلالی (پژوهشگر ایرانی-سوئدی)، فریبا عادلخواه (شهروند ایرانی-فرانسوی)، ناهید تقوی (شهروند آلمانی ایرانی‌تبار)، جمشید شارمهد (شهروند ایرانی آلمانی) و بنجامین بریر گردشگر فرانسوی، در ایران زندانی هستند.

XS
SM
MD
LG