لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۱:۲۲

یک مقام ناتو: حملات اوکراین به پالایشگاه‌های نفت روسیه، ممکن است تا بیش از ۱۵ درصد ظرفیت آنها را مختل کرده باشد


حملات اوکراین به پالایشگاه‌های نفت روسیه- آرشیو 
حملات اوکراین به پالایشگاه‌های نفت روسیه- آرشیو 

یک مقام ناتو روز پنجشنبه ۱۶ فروردین گفت که حملات اوکراین به پالایشگاه‌های نفت روسیه ممکن است تا بیش از ۱۵ درصد ظرفیت آنها را مختل کرده باشد.

این مقام در ادامه افزود که به عقیده سازمان پیمان دفاعی آتلانتیک شمالی، مسکو فاقد تجهیزات، مهمات، و نیروی انسانی کافی، برای انجام یک حمله موفق در اوکراین است.

به گفته این مقام‌ ناتو، مسکو برای کاستن از توان دفاع هوایی اوکراین «احتمالا» تلاش می‌کند تا بصورت همزمان از پهپاد و موشک برای حمله به اهدافی در این کشور استفاده کند.

او در ادامه افزود که ناتو شواهدی از انتقال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه ندارد، اما پس از توافق دو جانبه تهران و مسکو، دلیلی نمی‌بیند که جمهوری اسلامی این موشک‌ها را به روسیه تحویل ندهد.

یک پهپاد اوکراینی روز سه‌شنبه ۱۴ فروردین، به سومین پالایشگاه بزرگ روسیه در حدود ۱۳۰۰ کیلومتری خط مقدم جبهه حمله کرد و به واحدی که روزانه ۱۵۵ هزار بشکه نفت خام فرآوری می‌کند، آسیب رساند. از میزان خسارات وارده اطلاعی در دست نیست، هر چند که به گفته یک‌ مقام روسی، این حمله آسیب جدی به پالایشگاه وارد نکرد.

یک منبع اطلاعاتی اوکراین گفت که اوکراین به واحد پالایش اولیه در پالایشگاه نفت «تانکو» در منطقه صنعتی تاتارستان روسیه ضربه زد و باعث آتش سوزی شد. او در ادامه افزود که هدف از حملات به پالایشگاه‌های روسیه، کاستن از میزان درآمد نفتی این کشور است.

واحد آسیب‌دیده حدود نیمی از کل ظرفیت تولید این مرکز است. این پالایشگاه حدود ۶ درصد از کل ظرفیت پالایش نفت روسیه را تشکیل می‌دهد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، اشاره مستقیمی به این حمله پهپادی در تاتارستان نکرد، اما گفت که اقدامات نظامی از راه دور کی‌یف علیه روسیه «مهم» است.

حملات اوکراین به پالایشگاه‌های نفت روسیه- آرشیو
حملات اوکراین به پالایشگاه‌های نفت روسیه- آرشیو

اوکراین در ماه‌های اخیر حمله به پالایشگاه‌های نفت روسیه، دومین صادرکننده بزرگ نفت جهان، را آغاز کرده است که بر تجارت سودآور مسکو در زمینه محصولات پالایش شده، در بحبوحه حملات موشکی گسترده روسیه به شبکه انرژی اوکراین تأثیر گذاشته است.

بر اساس محاسبات رویترز، حدود ۱۴ درصد از ظرفیت پالایشی روسیه در اثر حملات پهپادها تعطیل شده است. تقاضا برای محصولات نفتی پالایش شده بیشتر از نفت خام روسیه است. این موضوع ممکن‌ است باعث بحران در بازار انرژی جهان شود و قیمت نفت را افزایش دهد.

حملات به پالایشگاه های روسیه نگرانی واشنگتن را در مورد احتمال تشدید تنش با روسیه برانگیخته است.

کی‌یف حملات پهپادهای این کشور به روسیه را موجه می‌داند و می‌گوید در حال دفاع از خود است، و مسکو نیز به‌صورت مستمر به زیرساخت‌های اوکراین حمله می‌کند.

XS
SM
MD
LG