لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۰:۴۳

افشای هویت جاسوس نظامی روسی که در سال ۲۰۱۶ کارزار انتخاباتی دموکرات‌ها را هک کرد


آرشیو
آرشیو

هکرهای اوکراینی ادعا می‌کنند که به ایمیل‌های یک جاسوس نظامی ارشد روسیه که توسط اداره تحقیقات فدرال آمریکا «اف‌بی‌آی» به دلیل هک کردن کارزار انتخاباتی هیلاری کلینتون، و دیگر دموکرات‌های ارشد آمریکایی پیش از انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ تحت تعقیب است، نفوذ کرده‌اند.

به گزارش رویترز، در پیامی که دوشنبه در تلگرام منتشر شد، گروهی که خود را «مقاومت سایبری» می‌نامد، گفت که پیام‌های سرهنگ دوم سرگئی مورگاچف را که در سال ۲۰۱۸ به سازمان‌دهی عملیات هک و افشای ایمیل‌های کمیته ملی حزب دموکرات آمریکا «دی‌ان‌سی»، و کارزار انتخاباتی هیلاری کلینتون متهم شده بود، سرقت کرده است.

خبرگزاری رویترز این ادعا را به‌طور کامل تأیید نمی‌کند، اما برخی از اطلاعات شخصی ادعا شده درباره مورگاچف که هکرها با نشریه اوکراینی «اینفورم‌ ناپالم» به اشتراک گذاشتند، با داده‌های افشا شده قبلی که توسط پلتفرم تحقیقات امنیت سایبری «کانستلا اینتلیجنس» گردآوری شده، مطابقت دارد.

استفان سوسانتو، پژوهشگر موسسه فناوری فدرال سوئیس در زوریخ که گروه‌های هکر اوکراینی را مورد بررسی قرار داده است، گفت که این افشاگری «بسیار معتبر به نظر می‌رسد.»

اینفورم ناپالم در مقاله‌ خود درباره هک کردن این عامل روسی، نوشت که هویت مورگاچف را با بررسی پرونده‌های پرسنل و رزومه‌ای که توسط هکرها به سرقت رفته بود، تأیید کرده است، از جمله سندی که او را به‌عنوان رئیس بخش در واحد ۲۶۱۶۵ شناسایی می‌کند. این همان سمتی است که به گفته اف‌بی‌آی، مورگاچف از سال ۲۰۱۸ در اختیار دارد.

پیام‌های مکرر در آدرس‌های ایمیل و شماره تلفنی که ادعا می‌شد متعلق به مورگاچف است، بی‌پاسخ مانده است، و تلاش‌های رویترز برای دسترسی به او از طریق رسانه‌های اجتماعی و محل کار کنونی‌اش که گفته می‌شود مرکز فناوری ویژه و تحت تحریم مستقر در سن‌پترزبورگ است، به نتیجه نرسید. به گفته رویترز، سفارت روسیه در واشنگتن، و اف‌بی‌آی نیز از هنوز پاسخی به این خبرگزاری نداده‌اند.

مشخص نیست که هکرها موفق به سرقت چه اطلاعاتی شدند، و این اسناد تا چه میزان مهم هستند. ایمیل‌های مورگاچف به‌طور بالقوه می‌تواند حاوی اطلاعاتی از عملیات هک روسیه، از جمله اقدامات علیه هیلاری کلینتون و حزب دموکرات آمریکا باشد.

هیلاری کلینتون
هیلاری کلینتون

اف‌بی‌آی در کیفرخواست خود او را افسر سازمان جاسوسی نظامی روسیه توصیف کرد که هنوز با نام اختصاری قدیمی «جی‌آر‌یو» شناخته می‌شود. در این بیانیه آمده است که دپارتمان او به توسعه و مدیریت بدافزار اختصاص دارد، از جمله نرم‌افزار جاسوسی «اکس-اجنت» که برای هک کردن حزب دموکرات آمریکا استفاده شد.

مقاومت سایبری یکی از چندین گروه هکر اوکراینی است که از هنگام تهاجم مسکو به این کشور به واسطه عملیات خود به شهرت بین‌المللی رسیده است.

این مطالب با استفاده از گزارش رویترز تنظیم شده است.

XS
SM
MD
LG