لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۹:۰۱

روسیه قطعنامه پیشگیری از مسابقه تسلیحاتی در فضا را وتو کرد؛ آمریکا: مسکو پنهان‌کاری می‌کند


نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد - ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد - ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

روسیه روز چهارشنبه قطعنامه پیشنهادی به شورای امنیت سازمان ملل متحد را برای پیشگیری از مسابقه تسلیحاتی در فضا، وتو کرد؛ اقدامی که به گفته آمریکا نشان می‌دهد مسکو احتمالا چیزی برای پنهان ‌کردن داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پیش‌نویس این قطعنامه از سوی آمریکا و ژاپن پس از نزدیک به شش هفته مذاکره به رأی گذاشته شد و ۱۳ عضو شورا به آن رای موافق دادند و چین رأی ممتنع داد، اما به‌دلیل وتوی روسیه تصویب نشد.

رابرت وود، معاون نماینده دائم ایالات متحده در سازمان ملل متحد، پیش از انجام رای‌گیری به خبرنگاران گفت که رأی مثبت ندادن روسیه به قطعنامه باعث می‌شود شما فکر ‌کنید آیا آن‌ها چیزی برای پنهان‌کردن دارند یا خیر.

نماینده روسیه در سازمان ملل این اظهارات نماینده آمریکا را «شوخی با قطعنامه» تلقی کرد.

قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن بر تعهد به پیروی از پیمان «فضای ماورای جو» تأیید دارد و از دولت‌ها می‌خواهد به‌طور فعال در هدف استفاده صلح آمیز از فضا و پیشگیری از مسابقه تسلیحاتی در فضا مشارکت کنند.

ارائه قطعنامه به شورای امنیت پس از آن صورت گرفت که آمریکا روسیه را به ساخت سلاح هسته‌ای ضدماهواره‌ای در فضا متهم کرد؛ اتهامی که کرملین آن را رد کرده و می‌گوید مخالف استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا است.

رویترز پیشتر از قول سه مقام آمریکایی نوشته بود که یافته‌های اطلاعاتی نشان می‌دهد روسیه قابلیت استقرار بمب هسته‌ای در فضا را دارد؛ که تشعشات الکترومغناطیس آن، در صورت انفجار، شبکه گسترده‌ای از ماهواره‌ها را از کار خواهد انداخت.

جان کربی هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفته است روسیه هنوز چنین سلاحی را مستقر نکرده است. این اظهارات به دنبال هشدار یک قانونگذار آمریکایی در مورد یک «تهدید جدی» عنوان شد.

مایک ترنر، نماینده ایالت اوهایو در مجلس نمایندگان آمریکا و رئیس کمیته اطلاعات این مجلس، اواخر بهمن ماه گذشته در بیانیه‌ای نسبت به «تهدید جدی امنیت ملی» هشدار داد. اما او به جزئیات بیشتری اشاره نکرد.

با این حال رسانه‌ها بعدا از قول منابع آگاه گزارش دادند که این هشدار مربوط به قابلیت‌های روسیه در فضا و مرتبط با ماهواره‌ها است.

اواخر اسفند نیز گزارش شد که دولت آمریکا به کنگره و متحدان واشنگتن در اروپا از «اطلاعات تازه‌ای درباره توانمندی‌‌ استقرار جنگ‌افزار‌های هسته‌ای روسیه در فضا»، که می‌تواند یک تهدید بین‌المللی به شمار آید، خبر داده است.

روسیه، یکی از طرف‌های «پیمان فضای ماورای جو» سال ۱۹۶۷ میلادی است؛ پیمانی بین‌المللی که از قرار‌دادن «هرگونه اجسام حامل سلاح‌‌های هسته‌ای یا هر نوع سلاح کشتار جمعی دیگر در مدار زمین» جلوگیری می‌کند.

XS
SM
MD
LG