لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۱:۵۳

نهاد بهداشتی آمریکا: واکسینه‌شده‌ها از سویه جدید کرونا در امان نیستند


واکسن‌های به‌روز شده پاییز در دسترس آمریکایی‌ها قرار خواهد گرفت.
واکسن‌های به‌روز شده پاییز در دسترس آمریکایی‌ها قرار خواهد گرفت.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ آمریکا می‌گوید سویه جدید «بی‌اِی ۲.۸۶» ویروس کرونا ممکن است نسبت به انواع قدیمی‌تر در ایجاد ابتلا در افرادی که قبلاً به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند و یا واکسن زده‌اند توانایی بیشتری داشته باشد.

این نهاد بهداشتی می‌گوید هنوز خیلی زود است که بدانیم آیا این سویه جدید ممکن است در مقایسه با انواع قبلی باعث بیماری شدیدتر شود یا خیر.

در آمریکا، میزان بستری در بیمارستان بالا رفته است ولی مرکز‌ کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا می‌گوید دلیل آن احتمالا سویه جدید نباشد.

دانشمندان سراسر دنیا سویه جدید را زیر نظر گرفته‌اند چون دارای ۳۶ جهش است که آن را از نوع غالب فعلی یعنی «ایکس‌بی‌بی ۱.۵» متمایز می‌کند.

با این حال مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا گفت می‌گوید نمونه‌های ویروس هنوز به طور گسترده برای آزمایش‌های آزمایشگاهی دقیق‌تر پادتنی در دسترس نیستند.

تا تاریخ ۲۳ اوت ، ۹ مورد ابتلا با توالی سویه جدید در سطح جهانی گزارش شده است؛ دانمارک (۳ مورد)، آفریقای جنوبی (۲ مورد)، اسرائیل (۱ مورد)، ایالات متحده (۲ مورد) و بریتانیا (۱ مورد).

یکی از موارد در ایالات متحده آمریکا در فردی مشاهده شده که از طریق رصد ژنومیکی مسافران توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا شناسایی شده است.

این نهاد می‌گوید شناسایی این موارد در چندین منطقه، شاهدی بر انتقال بین‌المللی سویه جدید است.

کارشناسان پزشکی تأکید می‌کنند که افراد در معرض خطر برای جلوگیری از عفونت بالقوه کشنده ماسک زدن را از سر بگیرند.

دکتر رابرت واچر، که ریاست بخش پزشکی دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو را بر عهده دارد به شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گفت هر چند تعداد بستری‌ها هنوز دوبرابر نشده است، اما احتمالاً افزایش خواهد یافت.

او گفت خطر ابتلا اکنون دو برابر یک یا دو ماه پیش است و‌ اگر سعی دارید از خود محافظت کنید، وقت آن رسیده است که ماسک را دوباره بیرون بیاورید و بزنید.

دکتر واچر در توییتی گفته که از افزایش جدید به عنوان موج یاد نمی‌کند ولی روند کنونی نشان می‌دهد که بستری در آمریکا رو به افزایش است.

پیشتر، دکتر ماهان غفاری، محقق همه‌گیرشناسی و تکامل ویروس در دانشگاه آکسفورد در بریتانیا، به صدای آمریکا گفته بود که «پیداش زیرسویه‌های جدید یادآور این هستند که چرخش مداوم کرونا را در تمامی کشورها داریم.»

او تأکید کرد که از زمان اعلام پایان وضعیت اضطراری توسط سازمان بهداشت جهانی، سطح ردیابی ویروس و توالی‌یابی ژنومی در کشورها پایین آمده است.

دکتر غفاری می‌گوید در ایران طی سه سال گذشته، داده‌های زیادی گرفته نمی‌شد و سنجش خوبی از کلیت گسترش ویروس در نقاط مختلف کشور به‌دلیل «حداقلی بودن داده‌ها» وجود نداشت ولی زیرشاخه‌های امیکرون در ایران نیز در چرخش بوده‌اند.

او افزود مشخص نیست اکنون چه زیرسویه‌ای در ایران در حال چرخش است.

بسیاری از کشورها از حالا برای موج احتمالی جدید کرونا آماده می‌شوند و واکسن‌های یادآور به‌روز شده که در برابر نوع «ایکس‌بی‌بی ۱.۵» امیکرون نیز مقا‌مت ایجاد می‌کنند در فصل پاییز برای آمریکایی‌ها در دسترس خواهد بود.

دولت بایدن نیز اعلام کرد که یک میلیارد دلار برای آزمایش‌های واکسن کووید-۱۹ که در میانه توسعه هستند، ۳۰۰ میلیون دلار برای توسعه یک آنتی‌بادی مونوکلونال جدید برای محافظت از افرادی که دچار نقص ایمنی هستند، و ۱۰۰ میلیون دلار برای کشف فناوری‌های جدید برای کمک به پیشگیری و درمان ابتلا به کووید-۱۹ اختصاص داده است.

در تنظیم این گزارش از منابعی چون رویترز، وب‌سایت مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری و وزارت بهداشت آمریکا استفاده شده است

XS
SM
MD
LG