لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۲:۲۴

کنفرانس «تغییرات اقلیمی» در دبی؛ آمریکا متعهد به محدود‌کردن گرمایش زمین به «یک‌و‌نیم درجه»  است


کنفرانس بین‌المللی «تغییرات اقلیمی» موسوم به کاپ‌۲۸  در امارات متحده عربی.
کنفرانس بین‌المللی «تغییرات اقلیمی» موسوم به کاپ‌۲۸  در امارات متحده عربی.

در حالی که کنفرانس بین‌المللی «تغییرات اقلیمی» موسوم به کاپ‌۲۸ در امارات متحده عربی در حال برگزاری است، یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا در گفت وگو با صدای آمریکا تاکید کرد دولت جو بایدن متعهد به محدود‌کردن گرمایش زمین به «یک و نیم درجه» است.

الیزابت استیکنی، یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا مستقر در لندن، در پاسخ به سئوالی در مورد اینکه اهدافی که جو بایدن برای کاپ۲۸ در دبی دنبال می‌کنند چیست؟ گفت: از دیدگاه دولت آمریکا ما در یک نقطه عطف قرار داریم و تصمیماتی که الان می‌گیریم مسیر جهان را تعیین می‌کند، بویژه در مورد موضوع آب و هوا. دولت آمریکا به دستیابی به یک نتیجه مثبت در کاپ۲۸ متعهد است، یعنی می‌خواهیم گرمایش جهان را به یک و نیم درجه سانتیگراد محدود کنیم. باید منتظر بیانیه پایانی این اجلاس بمانیم.»

وی در پاسخ به سئوال دیگری در مورد اینکه چرا بایدن در اجلاس‌های کاپ‌۲۶ و کاپ‌۲۷ شرکت کرد اما به کاپ۲۸ در دبی نرفت گفت: حضور مقامات بلندپایه و اقدامات قانونی در آمریکا عملا تعهد شخص جو بایدن به مقابله با تغییرات اقلیمی را نشان می دهد.

او توضیح داد: مسائل تغییرات آب و هوایی برای بایدن و برای دولت آمریکا یک امر خیلی مهم است، بایدن قانون کاهش تورم را امضا کرد و این قانون بزرگترین سرمایه گذاری برای رسیدگی به تغییرات آب و هوایی در تاریخ جهان است. همچنین قانون زیر ساخت‌های دو حزبی آمریکا را امضا کرد و این قانون بزرگترین سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های آمریکا از جمله تولید انرژی پاک است. بایدن، معاونش خانم هریس را برای مشارکت در نشست کاپ۲۸ فرستاده است، همچنین مقامات بلندپایه دیگر آمریکا از جمله نماینده ویژه برای آب و هوا آقای کری و وزیر امور خارجه آقای بلینکن. دولت آمریکا خوش‌بین است که می‌تواند به اهدافی که تعیین کرده برسد.

مسائل زیست محیطی یک کشور حتما بر روی کشور دیگر در همان منطقه و حتی جهان تاثیر می گذارد. کاپ۲۸ در دبی برگزار می‌شود منطقه‌ای از جهان که مسائل زیست محیطی مانند بیابان زایی، ریزگردها و خشکسالی مواجه است و همزمان آمریکا با برخی از کشورهای خاورمیانه روابط دیپلماتیک ندارد.

استیکنی در پاسخ به این سئوال که دولت جو بایدن چگونه می‌تواند برای کاهش تاثیرات منفی این مسائل اقدامی کند، گفت: این یک حقیقت است که همه کشورهای دنیا با این چالش روبرو هستند و دولت آمریکا بر این باور است که ما باید با کشورهای دیگر همکاری کنیم، چون یک کشور نمی‌تواند به تنهایی این مشکل را حل کند، بنابر این آمریکا می‌خواهد با شهروندان و شرکت‌ها مشارکت کند.

  • 16x9 Image

    فرهاد پولادی

    متولد تهران در مهرماه ۱۳۵۱، پس از هشت سال تدریس زبان انگلیسی در کانون زبان ایران؛ از سال ۱۳۷۷ خبرنگار ایرنا شد.
    از سال ۱۳۸۲ خبرنگار خبرگزاری فرانسه در تهران بود. ماموریت خبری فرانس پرس فرصت سفر به عراق، عربستان سعودی، لبنان، استانبول، مسکو و آلماتی را برای او فراهم کرد.

XS
SM
MD
LG