لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۰:۳۴

غرامتی که با ۳۶ سال تاخیر به نخستین قربانیان گروگان‌گیری جمهوری اسلامی پرداخت شد


سی‌ان‌ان به مناسبت چهلمین سالگرد گروگان‌گیری در ایران گاه‌شمار کوتاهی را منتشر کرده است که نشان می‌دهد اگرچه دیپلمات‌های آمریکایی گروگان گرفته شده در ایران و خانواده‌هایشان سرانجام موفق به گرفتن غرامت شدند، ولی این غرامت با تاخیر بسیار زیاد به آنها داده شد. در واقع کنگره ایالات متحده بعد از گذشت ۳۶ سال از واقعه گروگان‌گیری، یعنی در دسامبر سال ۲۰۱۵، بود که مجوز پرداخت این غرامت را صادر کرد.

بر این اساس هر یک از ۵۳ دیپلمات آمریکایی بابت هر روزی که گروگان بودند ۱۰ هزار دلار دریافت کردند. همچنین به همسران و فرزندانشان هر کدام جداگانه مبلغ ۶۰۰ هزار دلار پرداخت شد.

تعداد گروگان‌ها در آغاز ۹۰ نفر بود که ۶۶ نفر از آن‌ها آمریکایی بودند. حدود ۱۰ روز پس از گروگان‌گیری، آیت‌الله خمینی دستور داد گروگان‌های زن و آفریقایی‌تبار آزاد شوند. از آن به بعد شمار گروگان‌ها در ایران به ۵۳ تن رسید.

با گذشت بیش از یک سال، یکی دیگر از گروگان‌ها به دلیل بیماری آزاد شده و اجازه پیدا کرد ایران را ترک کند. به این ترتیب ۵۲ دیپلمات باقی مانده، تا انتهای این بحران که از آغاز تا پایان ۴۴۴ روز ادامه داشت، گروگان جمهوری اسلامی بودند.

https://gdb.voanews.com/6A93B43A-98B2-45DB-8109-0792592FEB29.gif

XS
SM
MD
LG